Selasa, 1 Februari 2011

Bicara Mukaddimah Buku 'Fiqh Ibadah di Hospital'..



Dengan nama Tuhan yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani.

Segala puji hanya milik Allah Swt., Tuhan sekalian alam, dengan rahmat dan izinNya, lahirlah buku kecil ini yang berjudul ‘Fiqh Ibadah di Hospital’.

Untuk makluman semua, inilah buat pertama kalinya dalam sejarah Biro Agama Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia (PKPMI), sebuah buku diterbitkan.

Dewasa ini, kecaknaan beribadah di hospital, sama ada di kalangan pesakit, keluarga pesakit dan mahupun pekerja-pekerja di hospital seperti doktor dan jururawat, belum lagi menampakkan takat yang cemerlang. Sehubungan itu, hadirnya buku ini bertujuan membantu para pelajar Malaysia di Indonesia secara khasnya, untuk memperdalam selok-belok dalam beribadah secara rukhsah, dan amnya, kepada Muslim seluruhnya.

Dalam proses pembikinan buku kecil ini, selaku Biro Agama PKPMI Pusat, saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada saudara Khairul Hafidz selaku Yang Dipertua yang banyak memberi dokongan dan kontribusi idea. Juga tidak dilupakan tulang belakang editorial saudari Raihanah, Farhana, Farah Liyana, Syafiqah dan juga kepada Qayyum sebagai model. Hanya Tuhan Yang Maha Kaya mampu membalas rimbunan jasa anda sekalian.

Akhir kata, tiada bahasa lain apabila terbitnya sebuah buku kecuali sebuah harapan agar buku ini mampu menebar manfaat sebanyak-banyaknya kepada para pembacanya.

Selamat membaca..


Bandung, Safar 1431H / Januari 2011,
Ahmad Zulfahmi Bin Mohd Kamaruzaman,
Exco Agama,
Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia Pusat (PKPMI Pusat).



p/s :
Buku ini sudah selesai proses pembikinannya.Dan , Insyaallah akan dilancarkan sewaktu Kongres Pelajar di Bali bermula 3-6 Februari 2011 mendatang...

Beberapa naskhah akan diberikan kepada setiap dari 16 cawangan PKPMI di Indonesia..

Semoga ada manfaatnya...

Tiada ulasan: