Rabu, 2 Februari 2011

Epy Besday Ijah :-)

Gambar : Faizah(baju ungu), Farhana(baju hijau) dan Faiz

Dia si penghujung.

Dia sang bongsu.

Dia tiada adik, hanya berkakak abang.


Sudah 13 tahun

31 Januari, 13 tahun silam, dia menjengah laman fana' ini.

Ketika itu, aku baru berusia 12 tahun.Masih baru berjinak-jinak di penghujung hayat sekolah rendah..

Lahirnya dia menjadikan keluarga Cikgu Kamaruzaman dan Cikgu Maimon bertambah menjadi setengah dozen. 4 hero dan 2 heroin, termasuklah dirinya.

Satu yang aku amati.Dia orang yang kritis..Sesuatu perkara mesti bersebab musabab.

Ada tahi unta, maka pasti ada unta yang membuat onar..

" Kenapa perlu solat cepat-cepat?"

" Kenapa kena pakai tudung?"

Mujurlah abangnya lincah juga berkilas bahasa, bersilat logis.

Dan suatu soalan pada hari lahirnya ke 13..

"Kenapa tidak boleh memakai seluar ketika tidur?"

Alkisah dia ditegur sewaktu kem ibadah di sekolahnya. Dek kerana apa, 'kesalahan' memakai seluar ketika tidur.

Susah aku mahu menjelaskan.Kerana aku juga jenis yang kritis dan mendaulatkan logik..

Dan apa yang aku jelaskan adalah menukar pokok bicara kepada kenapa dia memasuki sekolah agama dan fenomena-fenomena khas sekolah agama.Biar dia mengerti..

Aku pun, sewaktu bersarungkan uniform sekolah dan berketayap putih selama 5 tahun suatu ketika dahulu, sering bertanya dan mengkritisi idea-idea yang kurang logik.Spesies sama dengan dia..

Kritis yang berguna..Kerana membawa daku mengenal erti faham, bukan doktrin.

Dan kali ini, walaupun 3 hari sahaja peruntukan waktu untuk berada di Kota Bharu, ku gagahkan kaki melangkah pulang.

Laman yang sentiasa mendamaikan.

Di sini menanti si dia bernama Nur Faizah Binti Mohd Kamaruzaman atau nama manjanya Ijah.

Selamat Hari Lahir ke 13 Ijah..

Tiada ulasan: