Selasa, 8 Februari 2011

Sebuah Cerita Pelampung Bocor Di Tengah Lautan..


Sewaktu pulang berkelana di laman bunda, antara tempat kunjungan wajib adalah Syarikat Jaafar Rawas, di Jalan Dato Pati , Kota Bharu, Kelantan.

Ia sebuah medan menjual buku agama paling besar di Kelantan.Hampir semua buku, dari yang dari arena pondok,kitab-kitab Arab dan buku-buku Melayu, semuanya tersedia.

Dan pulang kali ini, saya menyempatkan diri membeli beberapa buku yang sudah lama dicari. Dalam mecari terjumpa buku berjudul " Nasionalisme dan Ketuanan Melayu : Pelampung Bocor Di Tengah Lautan".

Buku kecil yang hanya mempunyai 48 halaman ini adalah nukilan sikap Dato Bentara Menteri Besar Kelantan, dalam menyatakan pendirian peribadi yang terus konsisten dalam berjuang menegakkan Islam.

Di dalamnya terdapat 7 artikel berupa tulisan Tok Guru Nik Aziz di blognya sendiri dan juga teks ucapan di beberapa buah majlis.

Sedikit petikan.Sila klik di SINI untuk artikel penuh..

Saya sentiasa optimis, UMNO dan Barisan Nasional sudah sampai di penghujung hayat di dalam memimpin negara. Jika saya boleh datangkan perumpamaan, UMNO adalah umpama pohon yang sedang mereput akarnya, sekalipun mungkin kelihatan dari zahir daunnya masih merimbun, ia sebenarnya menunggu masa untuk rebah ke bumi. Jika ada yang masih memilih untuk berteduh di bawah pohon yang bernama UMNO ini, mereka perlu bersedia untuk ditimpa bahaya. Jika diumpamakan pelampung di tengah lautan, nasionalisme yang dibawa UMNO tidak lebih daripada pelampung yang bocor, mereka yang berpaut padanya mengharapkan untuk selamat, sayang sekali ia bukan menyelamatkan, tetapi menenggelamkan

Kesimpulannya, buku kecil ini bagus untuk menilai sendiri pandangan seorang pemimpin kerajaan negeri yang beragendakan Islam sebagai sebuah perjuangan.


P/s:

Rasanya saya kena menghadirkan juga buku-buku yang memperkatakan tentang perjuangan UMNO juga.Sudah dibaca cuma belum ada kesempatan menulis..Buku itu pula ada di Kelantan..

Dan semasa di Bali kelmarin, sempat mendapatkan buah tangan dari Ybhg Senator Mohamad Ezam Mohd Nor berupa buku tulisan beliau berjudul " Islam dan Persoalan Rasuah".. Insyaallah kalau hati berkeinginan, akan saya coretkan perbualan kami di laman ini..


Tiada ulasan: