Sabtu, 27 Jun 2009

Kita Munafiq??






Mata nan sepasang ini sudah memberi petanda mahu berehat.Mulut sudah dibuka tutup lebih dari kadar yang sepatutnya..Badan sudah bekerja lebih waktu…Sepanjang hari berprogram..

Saya cintakan agama ini.Saya kaji dan terokai sehingga tertancap teguh kebenaran hakiki dinul haqq..

Dan saya PERCAYA Islam mestilah naik dan bangkit dengan caranya sendiri,CARA ISLAM…

Islam tidak akan naik dengan menghalalkan politik wang dalam transaksi pilihanraya…

Islam tidak akan bangkit dengan pemimpin Islam masih lagi fitnah-menfitnah sesama Muslim..

Dan Islam tidak akan selamanya tertegak selagi Muslim belum membungkuskan diri dengan balutan Islam..



JANJI MELAYU


“Sekarang sudah pukul 1930.Kita mulakan pertemuan kita dengan Ummul Furqan,Al-Fatihah..”ini merupakan ayat biasa mukaddimah suatu pertemuan yang dikendalikan saya sendiri..

Titik pentingnya bukanlah pada memulakannya dengan Al-Fatihah.Akan tetapi pada masanya…

Jika sudah berjanji,memberi kata komitmen pada tarikh sekian dan sekian,jangan sesekali mungkirinya..Berjanji pada 1930,maka pada 1930lah,kita sudah ada di tempat dijanjikan..

Bukan lambat 5 minit.Bukan juga seminit… Lambat itu seharusnya tiada di dalam kamus seorang Muslim.Lambat tanpa sebab,sengaja, jenis lambat yang lembap dan sebagainya..

Saya tidak kisah kalau pada detik 1930 itu masih belum cukup korum pertemuan lagi,saya tetap akan mulakan Insyaallah..Bukan tidak boleh ditunggu,Cuma apabila yang sering lambat itu ditunggu,KELAMBATAN itu akan menjadi TABIAT.Dan tabiat adalah tidak mengapa,sudah selesa..

Maaf,tabiat ini tidak terdaftar dalam kamus hidup saya..

Dan apabila bercakap dengan Muslim dan lebih-lebih lagi organisasi diterajui Muslim,saya tidak akan bertolak ansur..

Anda bercakap mahu menaikkan Islam..

Anda berbicara Al-Quran dan Sunnah..

Anda war-warkan cinta Allah dan Rasul…

Mahu saya bertanya…

Islam versi manakah mengajar kita lambat??

Al-Quran manakan yang ada ayat yang bersumpah dengan nama al-Asr???

Muhammad manakah yang mengatakan orang yang tidak menepati janji itu adalah MUNAFIQ???


Oh…

Kalau Islam yang berbeza,ada Al-Quran versi kamu dan punya Muhammad sendiri,tidak mengapa..

Kamu bukan golongan Muslim.Kamu tidak bersalah.Saya yang silap…

Saya faham.Kamu adalah Melayu yang berjanji dengan janji bangsa..


JANJI MELAYU……



HABIS TU………


“Semua orang lambat.Takkan la nak datang awal sorang-sorang je!!!”balas seorang yang kurang berpuas hati ditegur..

“Kalau awak tengok semua orang dengan lahap mencicipi najis lembu yang masih ‘segar’,adakah awak akan turut sama terjun bergabung??”keluar sedas persoalan dari mulut saya..

Sering soalan saya balas kembali dengan soalan..

“Ha,taknak la.Bodoh la kalau turut serta!!”pandai dia menjawab..

“Tau takpe..Macam tu jugalah dengan komitmen masa tadi.Dah faham kan??”saya memberikan jawapan KO kepada si dia tadi..

Terkesima dalam kebodohan..

Begitulah manusia.Hanya menilai atas pandangan mata manusiawi..

Andaikata,bercakap tentang kerugian wang,mereka faham.Tetapi apabila bercakap bab masa dan rugi,banyak yang masih selesa…


Untuk pejuang dakwah,pencinta agama Muhammad da Ibrahim..

Kita tidak akan mampu mengembalikan izzah Islam selagi mana komitmen sekecil inipun tidak kita mampu selesaikan..

Usah bicara soal undang-undang Islam,dakwah dan tarbiyyah..

Ingatlah,

Bicara munafiq tidak dilayan Allah dan Rasul..


6 ulasan:

Dr.Illy berkata...

salam..
hargai masa,sayangi masa,cintai masa..

p/s:rase mcm kite semua di sini(indonesia umumnya,unpad khusunya) selalu kerugian masa sebab prgram selalu start lmbat dr masa yg ditetapkan.pernah rase x?ke hawa je rasa?hahaha

miss susi berkata...

demi masa..sesungguhnya manusia sentiasa dlm kerugian..

p/s=btol la wa2..stuju..tapi sabo je la..nama pn dok negeri org kan.haha..tapi bab meeting2 n tunggu org nie,ish..mmg kurg sabar la nk menunggu..huhu..nk hangin je rsa..

Ahmad Zulfahmi berkata...

Dr Illy-

salam..

Sokmo raso gituh...

tapi kita jange la ikut ye ;-)

Ahmad Zulfahmi berkata...

miss susi-

betul2..

Asyik naik angin je nih..

buang angin banyak2 la Su ;-)

anasolehah_7 berkata...

Salam

Janji Melayu vs Janji mukmin

p/s : Saya pilih dan insyaAllah berusaha untuk menjadi mukmin dan melaksanakan janji seorang mukmin. Anda pula bagaimana?(ada gaya iklan:P)

Ahmad Zulfahmi berkata...

anasolehah_7-

salam..

Anda pula bagaimana??

tepuk dada tanyalah iman ;-)