Sabtu, 25 April 2009

Bersama Kapal van der Wijck...


Penyakit lama bertandang kembali..

Sudah lama tidak mempunyai kelapangan masa...

Sejak kecil sangat sukakan buku.Pelbagai genre,dari novel sehinggalah sejarah,dari fakta sehinggalah komik...Hikayat Hang Tuah,Sejarah Melayu,Dragon Ball,Dr Slump,dan juga suatu ketika dulu Mastika,Ujang dan pernah,Mangga...



Tenggelamnya Kapal van der Wijck

Dari pagi sampailah ke petang,tepatnya pukul 1646 waktu Indonesia Barat,selesai sudah pertapaanku seharian,bercengkerama indah bersama novel 286 halaman,Tenggelamnya Kapal van der Wijck,karya ulama' tersohor dari bumi Indonesia.Namanya Haji Abdul Malik Bin Karim Bin Amrullah atau lebih dikenali seantero dunia sebagai HAMKA...

Cuma kali ini sedikit ingin berkongsi tentang HAMKA...Ulama hebat,seantero tanah Melayu dijejaki.Disegani kawan dan lawan..

Salah satu daripada khazanah tulisannya adalah sebuah novel bertajuk "Tenggelamnya Kapal van der Wijck"...Karya hebat milik nya..Intipatinya berkisarkan cinta pembangkit jiwa pembakar semangat..Suatu ketika kisah yang pernah diangkat ke layar perak oleh Erma Fatima...UmieAida watak utamanya…

Di sini ada sedikit synopsis novel ini.Terimalah…




Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck merupakan sebuah karya tersohor oleh Prof Dr. Hamka. Ianya adalah kisah cinta seorang pemuda kampung miskin yang tidak punya saudara bernama Zainuddin terhadap seorang gadis dari keluarga ternama bernama Hayati. Cinta mereka tidak mendapat restu keluarga Hayati. Pinangan Zainudin ditolak. Hayati dijodohkan dengan pemuda pilihan keluarga bernama Aziz yang dikatakan lebih layak mendampingi Hayati. Ibarat ruas telah bertemu buku, bagai janggut pulang ke dagu, sama berbangsa keduanya, satu bulan satu matahari. Begitulah pandangan keluarga Hayati, ketika mereka sepakat menjodohkan Hayati dan Aziz.

Cerita ini berkisar tentang semangat juang Zainuddin, bagaimana merana dan melaratnya hidup Zainuddin setelah cintanya ditolak oleh keluarga Hayati. Kemudian beliau bangun semula dari segala kedukaan, membuka lembaran baru dalam hidupnya menjadi seorang penulis yang ternama dan berjaya. Ia menceritakan tentang kesetiaan, cinta dan kasihnya Zainuddin terhadap Hayati. Meski Hayati sudah berkahwin tetapi sebaik mendapat tahu tentang kesusahan yang dihadapi Hayati, lantaran suaminya yang suka berpoya-poya serta tidak bertanggung-jawab, Zainuddin terus membantu tanpa ada dendam dan benci. Sesungguhnya cinta yang suci itu akan terus mekar di dalam hati hingga ke hujung nyawa begitulah jua cinta antara Zainuddin dan Hayati.

Cerita cinta ini disampaikan kepada pembaca melalui surat-surat yang ditulis oleh Zainuddin dan Hayati. Membaca surat-surat ini akan membawa kita terbang jauh ke dasar hati mereka. Sebuah cerita yang menyayat hati. Berkisar tentang pangkat dan darjat. Antara kekuatan jiwa, keimanan dan tuntutan nafsu.

Prof. Dr. Hamka menulis buku ini ketika beliau berusia 31 tahun ketika darah masih muda, khayalan dan sentimen masih memenuhi jiwanya dan beliau dikritik hebat kerana ia adalah sebuah buku cinta sedangkan pada zaman itu buku yang sebegini tidak pernah diterbitkan. Tetapi setelah sepuluh tahun berlalu, masyarakat mulai faham akan perlunya kesenian dan keindahan dalam hidup manusia. Sehinggakan ada yang bertanya bila lagi Dr akan menulis cerita yang begini hebat seperti Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck dan Di Bawah Lindungan Kaabah.



Surat daripada Zainuddin kepada Hayati;
Lebih seratus kali namamu ku sebut dalam sehari. Kadang-kadang saya terpanggil dalam nyanyianku, kadang-kadang dalam ratapku. Kicut pintu ditolak angin, terasa langkah kau yang terdengar. Masih juga belum percaya, kau telah membuang saya dari ingatanmu. Saya tanyai diri saya, apakah saya berdosa kepadamu? Tidak rasanya, bahkan dosa yang lain yang kerap saya perbuat untuk mencukupkan cintaku kepadamu.

Surat Kahdijah (sahabat Hayati ) kepada Hayati
Cinta tidaklah teguh untuk mempertalikan laki isteri. Tali yang teguh adalah kemaslahatan kedua belah pihak. Cinta adalah bunga melur yang indah warna dan harum baunya dua hari genap ketiga selama air masih cukup dalam jambangan, selama tiga hari itu pula subur dan indahlah hidupnya. Yang selalu akan mengancam akan kesuburannya ialah kemiskinan. Kalau harta cukup cinta menjadi kalau harta tiada pergaulan terancam. Cinta atau rindu, dendam kasih sayang atau asyik maksyuk biarlah tinggal dalam khayal dari angan-angan pengarang hikayat.




P/S :
1) Kita belajar dengan orang yang hebat,ambil pengalaman secara langsung atau tidak langsung..

2) Cinta itu fitrah,kena dipandu dengan betul..

3) Kadang-kadang,ada orang kata asyik pasal cinta je.Tidak kisah la…Sebab cinta banyak yang terperosok ke dalam perangkap iblis dan syaitan.Sebab cinta Adam dan Hawa yang tersalah langkahla,saya beria-ia jadi pengarah Nikah Connecting People 3 tahun yang lalu..

4) Cintalah penyebab saya masih saya… Masih dengan pinsip saya,masih dengan perangai saya….

5) Cinta pada Allah dan Rasul adalah sebaik-baik cinta….

8 ulasan:

bib@halim berkata...

nk pnjam novel ni leh????

tautanhati berkata...

hr tu ada bc 'serial cinta' by anis matta. dia ada sebut psl kisah cinta hayati-zainuddin- kapal van der wijck. ingtkn citer ni ala2 titanic.hehee... br tahu.

~suhaijah

madziani berkata...

Salam,

kat mane bleh saye beli buku ni? Saya dah pernah cari buku ni kat palasari, gramedia, tapi semua cakap takde.

Wazie Wahidah berkata...

novel ini sgt3 best! my fav.

Unknown berkata...

bib@halim-

Ok..no problemo ;-)

Unknown berkata...

tautanhati-
Nati senang2 baca la na...

Unknown berkata...

hana-
buku ni beli kat malaysia hari tu.Terbitan pustaka dini..
Kalo kat indon try search Penerbitan Pt Pustaka Panjimas ek...

Unknown berkata...

WazieWahidah-
best2..