Ahad, 1 Mei 2011

Aku dan Kedokteran Keluarga..

Family Medicine, atau dalam Bahasa Merah Putihnya, Ilmu Kedokteran Keluarga, merupakan sesuatu yang cukup istimewa.

Bidang perubatan bukan hanya sekadar melihat seseorang individu dari aspek penyakit serta cara pengubatannya, malahan seseorang manusia itu dilihat dari seluruh aspek kehidupan,secara holistik.

Contoh yang praktikal,sebagai contoh.

Max (bukan nama sebenar ) datang ke klinik dengan keluhan cirit birit lebih dari 5 kali dalam waktu sehari.Kebiasaannya, sang doktor akan memberikan ubat cirit birit, menyuruh banyakkan minum air dan sebagainya.

Namun Ilmu Kedokteran Keluarga ternyata melihat lebih daripada itu.

Sang doktor diharuskan untuk datang melihat ke gubuk sang pesakit.Datang secara proaktif, melihat medan bermain si pesakit, sekalian berkenalan dengan keluarga si pesakit. Kenapa sedemikian menyusahkan?

Mudah.

Cirit birit bukanlah semata disebabkan oleh salah makan pedas, atau alergi. Cirit birit mungkin sahaja berpunca dari faktor stress pekerjaan, sanitasi lingkungan yang jelek dan sebagainya. Seribu satu kemungkinan boleh muncul. Dan di sinilah bidang Ilmu Kedokteran Keluarga bermain.Segala macam faktor risiko diteliti.


Saya dan Pesakit

Pertama kalinya, saya sendiri sedikit kekok dengan pendekatan sebegini.Lebih-lebih lagi mahu berkenalan dengan lebih rapat dengan si pesakit.Kadang-kadang Bahasa Sunda yang hanya mampu melepaskan itik tersepit sahaja kemampuan saya, menjadi faktor penyulit komunikasi.

Tetapi, apa yang paling merisaukan hati saya adalah pada respon si pesakit.Tidak semua pesakit akan menghulurkan tangan terbuka kepada sang doktor. Tidak tertutup kemungkinan bahawa sang doktor akan mendapat sambutan dingin, kerana dianggap cuba masuk campur dalam hal rumah tangga si pesakit.

Sulit juga rupanya.Tidak jarang saya melihat ada pesakit yang datang berubat , dari perawakan bicara dan tingkah, kelihatan mereka agak tergesa-gesa untuk menamatkan perbualan.Cemas mungkin dengan pertanyaan yang banyak berbaur interogasi bak mafia.

Pesakit gelisah,doktor hilang arah.

Punah.

Di sinilah titik di mana kebijaksanaan sang doktor memainkan peranan penting. Sempadan antara pesakit dan doktor harus dicairkan terlebih dahulu. Tatkala sudah mendekat ikatan kedua belah pihak, barulah mudah untuk manusia dua dunia berbeza ini untuk berkomunikasi.

Sambutan lebih hangat, dan dihargai.


Perkenalan Itu

Ibunya kelihatan biasa.

Penampilannya kurus, berkaca mata.Datangnya ke klinik bertemankan sang anak bongsu.Setia si anak dara menemankan bonda.

Saya jelas.

"Ini klienku!"

Dari perbualan di luar,sampailah kepada pemeriksaan fizikal, segalanya mulus.

Sehinggalah saya mendiagnosa si ibu punya penyakit Nasopharyngitis (radang pada saluran pernafasan). Manifestasinya adalah sakit tenggorokan, batuk-batuk dan demam.

Ubat diberikan dan si ibu pulang.

Detik demi detik seterusnya.Kunjungan beberapa kali dilakukan.Seluruh keluarga dikenali.Bumi bertuah punya sang ibu ditandangi meriah.Setiap kunjungan berbuah sambutan hangat.

Dan di sini, barulah saya sendiri lebih mengetahui bahawa sang ibu lebih merungsingkan penyakit lain.

Dia sering kedatangan 'ulcer', luka-luka kecil putih di dalam ruang mukosa mulut.Sering beberapa kali dalam sebulan.

Alhasil, kaunseling dilakukan kepada si ibu dan suami.Sangat proaktif bertanya, dan saya sebagai doktor menawarkan alternatif penyelesaian.Pilihan di tangan mereka untuk memilih.Saya hanya membuka ruang dan pintu yang selama ini mungkin di luar pengetahuan mereka.

Hasil akhir positif.Ada tanda yang mereka mahukan perubahan.

"Terima kasih pak dokter!"

Saya hanya tersenyum riang.Mampu membantu dan menyebarkan manfaat sesama insan.

"Dokter, boleh saya panjangkan ilmu dokter kepada teman-teman yang lain?"

Tanya si suami, yang mengjangkau usia 80-an sudah.Masih kekar badannya,hasil latihan tentera sewaktu muda, dan rutin senaman yang dilakukan.

Berbunga juga hati seorang doktor dengan tawaran si suami.Presentasi saya tidaklah seberapa, sekadar bahasa kampung yang mudah dimengerti oleh rakyat bawahan di bumi Bung Karno.








Ya..

Hanya sekadar beberapa potongan slide yang cukup mudah untuk dihadam.

Namun bagi seorang doktor muda, ia ternyata cukup bermakna dalam diari seorang Ahmad Zulfahmi.

Di Ilmu Kedokteran Keluarga, apa yang paling penting bagi saya, adalah bagaimana jurus dan tingkahnya mahu menembus ke dalam masyarakat.Seorang doktor tanpa masyarakat, ibarat badan tanpa nyawa.

Tanpa masyarakat, isyaratnya Malakul Maut sudah bertandang bagi seorang doktor.

Dan ternyata, hidup itu cukup indah, dengan berbagi sesama insan.

Bak kata sang Rasul,

" Sebaik-baik manusia itu adalah yang paling banyak manfaatnya kepada sesama manusia!"

Maka, di denai cinta inilah aku melangkah.

Semoga Ya Tuhan...

Tiada ulasan: