Ahad, 15 Mei 2011

Bibliophilia Positif ; Cerita Seorang Aku



Buku yang tidak baca berlambak-lambak.Sedangkan kegilaan hati mahu membeli lagi dan lagi tidak pernah berkesudahan.

Menzalimi buku?

Banyak sangat wang, sampai tidak ada cara untuk menghabiskan?

Atau tersampuk penyakit Bibliophilia, sukakan buku berlebihan?

Tersengih sendiri daku memikirkan.

Alasan saya.

Membeli buku tidak akan pernah merugikan.Memang tidak terbaca dengan lambakan menggunung.Namun stok buku itu ibarat stok makanan,boleh dibaca pada waktu mendatang.

Pada masa diskaun besar-besaran, maka berbukitlah makanan dan apa yang sewaktu dengannya diborong.Begitu juga buku bagi saya.

Promosi besar, terjumpa buku-buku yang jarang ditemukan, maka janganlah emas dilepaskan sewenangnya.Menyesal tiada sudah.

Dan sekali lagi Islamic Book Fair di kota Bandung,saya menyempatkan diri bertandang.


Di Braga empunya jalan..

Kali ini hanya sempat sejam berputar dan menganalisa buku.

Alhasil 7 buah buku berjaya dibeli dengan total pengeluaran sekadar Rp 120,000 sekitar Rm 50.

Buku ini berbicara tentang Politik dan Islam pada sudut pandang Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin.Hanya 58 halaman dan bersaiz poket.Berbaloi dengan harga Rm 1.


Diskaun 50%,dengan harga Rp 12,ooo sekitar RM 5.Sekadar menambah koleksi autobiografi seorang mujaddid hebat dari Mesir.

Berinterakasi dengan AL-Quran adalah yang paling mahal harganya antara semua.Karya Qardhawi ini berharga Rp 37,500 (RM 15), namun sangat berbaloi memandangkan harga asli di kedai-kedai buku adalah Rp 120,000.

Model Manusia Muslim Abad XXI adalah sebuah karya fenomenal Anis Matta, wakil ketua DPR di Indonesia.Terima kasih pada Teh Moi yang mempromosikan saya untuk membelinya.Dahulu, saya sudah punya karya Anis Matta berjudul serial Pahlawan dan Serial Cinta, sudah dibaca dan sangat HEBAT! Dari Gerakan ke Negara, dan seangkatan belum lagi terhabiskan.Insyaallah di masa hadapan..

Dan buku Ust Khozin Abu Faqih berjudul melangkah bersama ke Syurga.Seorang yang terkenal di bumi Bandung dan saya menggatalakn tangan untuk berdamping dengan karya beliau.Diskaun besa dengan harga Rp 11,ooo sahaja(RM 4).




Seorang Kartini, ikon perjuangan wanita di Indonesia.Tertarik untuk mengenali sisinya lebih dekat.Hanya kecil bersaiz poket.Sekitar RM 2 sahaja bang!

Buku ini mengisahkan tentang HAID dan NIFAS.Ada juga WILADAH.Apakah mereka ini?Hanya Tuhan sahaja yang tahu siapa mereka.Dengan kecetekan ilmu keperempuan saya, saya mendapatkan buku ini di toko buku murah dengan harga Rp 20,000.Kulit tebal dan sekitar 250-an halaman.Sangat berbaloi..Moga-moga terjawab persoalan saya yang bermain di benak fikiran ini.Mudah dan senang.

"Tengah perut memulas dan kontraksi biasa-biasa, ibu-ibu ni wajib solat lagi tidak?"

"Kalau dah melahirkan dengan operasi Caesarian, ada masa wiladah tidak?15 hari ke tak boleh solat ibu ini?"

Kecamuk fikiran, moga-moga boleh terungkai.Semoga Ya Tuhan..


Cinta Suci Zahrana

Setelah menngegarkan dunia penulisan dengan Ayat-Ayat Cinta,Ketika Cinta Bertasbih,Dalam Mihrab Cinta dan Bumi Cinta dan kawan-kawan, Kang Abik, panggilan buat Habiburrahman EL Shirazy akan mengeluarkan buah tangan baru..

Cinta Suci Zahrana namanya..

500 cetakan dijangka habis dalam waktu sehari.Khabarnya Kang Abik akan mengadakan bedah bukunya pada tanggal 15hb Mei 2011,di Braga,sekalian membawa 500 buah buku.

Saya Insyaallah akan mendapatkannya.Sudah janjian mulut dengan taukeh Penerbit Basmala tadi.


Tiada Kecewa

Buku kan tiada mengecewakan.

Dibaca, diingat dan dimanfaatkan.

Sebuah buku di tangan walau di mana kaki bertandang.

Sebuah buku, kunci pembuka Syurga.

Ya, buat seorang Muslim.

Selamat Membaca ^_^

2 ulasan:

cikeh kawaii berkata...

salam.
wah, bnyknya buku...
menarik2

Ahmad Zulfahmi berkata...

Cikeh kawaii~

Salam..

Biasa la kat Bandung,buku murah-murah, relatif dengan Malaysia.

Kna ambil kesempatan :-)