Ahad, 24 Mei 2009

Selamat Hari Lahir Mama Tersayang....




“Mak kita ni satu je,tiada yang lain..,”bicaraku kepada seorang sahabat..

Matanya memandang lantai,tertunduk..

“Isteri,sesayang manapun kita padanya,kalaulah sudah meninggal dunia,boleh lagi dicari galang gantinya,”perlahan aku lafazkan bait-bait kalimah..

“Ibu kita,ibu yang mengandungkan kita Sembilan bulan sepuluh hari,menyusukan kita 2 tahun lamanya,sering tidak tidur malam,bersengkang mata mendodoi sang anak yang kelaparan…,”ujarku panjang lebar,meneruskan ..

“Dia,tiada galang gantinya.Patah boleh tumbuh,hilang bisa berganti,tetapi perginya seorang ibu tidak akan kembali.Walau air mata darah yang dicurahkan sekalipun..,”hati diheret sebak,pilu menyesakkan dada..

Kasihnya tanpa batas,sayangnya tinggi melangit…

…………………………………….

Ingatanku diheret mengingat kembali kesalahan-kesalahan diri yang menyusahkan, mengecewakan,dan paling tidak akan ku lupasepanjang hayat ,menyebabkan luruhnya air mata sang bonda tercinta..

Sewaktu berada di Tingkatan 3 ketika itu, terjadi suatu peristiwa yang sering meyeksa sukma hati ini,menyesal yang tidak pernah berkesudahan…


Kami adik-beradik meminjam pam basikal kepunyaan seorang jiran sebelah rumah.Janjinya mahu dipulangkan secepat mungkin..Akan tetapi,resam anak merangkak remaja,janji itu sekadar janji semata-mata..

“Mi,pergi hantar balik pam basikal yang pinjam semalam tu,”laung Mama dari bahagian dapur.

Aku sedang bersiap mahu ke kelas.Abah pula pada ketika itu,terpaksa berehat di rumah kerana penyakit goutnya agak kronik.Solatpun duduk,ke bilik air mengengsot,makan terpaksa dihadap ke hadapan..

“Malas lar,nak pergi sekolah ni,”dalam hati,aku membentak,tanpa ada nada kesal di situ..

Hendak dijadikan cerita,sang jiran datang menuntut janji.Dan alangkah terkejutnya aku,pam basikal itu rosak,tercabut bahagian atasnya..

Malu..

Takut Abah marah..

Rasa bersalah..

Dan pada detik itu jugalah,wajah bening itu suram bersalut duka.Pilu bermain-main di bebola matanya..


Setitis,kemudian dua titis,wajah itu melahirkan kristal-kristal jernih nan dingin.Wajah itu basah bermandikan air mata..

Tertunduk terus..

Dalam perit sakitnya,Abah dapat menguasai suasana.Pertama kali dalam riwayat hidupku,aku melihat air mata lelaki itu tumpah murah.Ego seorang lelaki itu tewas dek sedih melihat perangai kurang ajar seorang anak,anak sulung harapan keluarga..

Telinga ini dapat mengesan rentak syahdu sedu-sedan Abah..

Dua kali telapak tangan ini meyambut hayunan rotan Abah.Masih terdengar suara hibanya…Perit tapak tangan itu langsung tidak terasa.Cuma yang menikam batin,adalah setiap kali menatap wajah kedua-dua insan itu.Hati bagai disiat-siat hidup..

Sakit…

Perit…

Pedih…


Hayunan langkah ke kelas tidak serancak biasa.Hati dirundung muram sepanjang hari…

Semenjak peristiwa itu,sedaya upaya aku cuba ukirkan senyum tawa dan gembira di wajah mereka.Kutahu dan sedar,Mama dan Abahlah yang paling menderita saat merotanku .Hati merekalah yang paling sakit..

Air mata mereka mahal sekali harganya..

Keluarnya demi sayang dan cinta kepada seorang anak,zuriat kandung mereka..

Tidak ternilai harganya..

Janjiku pada diri..

“Jangan sesekali hati Mama dan Abah, insan tersayang disakiti lagi”



Hari ini,24hb Mei,genap sudah umur Mama 50 tahun..


Sudah separuh abad kembara hawa ini di atas muka bumi Allah ..

“Selamat Ulang Tahun ke 50,Mama,”kataku girang di talian telefon..

Mama tergelak kecil mendengar ucapan dari anaknya yang terpisah di bumi seberang..

Walau kita dipisah fizikal,tetapi hati kita tetap terpaut erat.Sayang dan cintaku tidak berbelah bahagi.Untukmu selamanya,selagi mana,hayat ini masih dikandung badan,selagi itulah kasih ini tertancap hebat di dasar sukma hati..

Andai suatu hari,kita terpisah dek nyawa kembali kepada pangkuan Sang Pencipta, sesungguhnya aku berharap moga-moga ,di pintu syurga nanti kita kan bertemu,melangkah bersama ke alam bahagia abadi..

Maafkan anakmu wahai Mamaku…

Love you so,so much……


p/s:

1)Maaf laptop rosak,gambar Mama tak dapat nak dipamerkan.Sedih2...

2)Pernah cakap dengan Mama "Kalau boleh Mi nak cari isteri macam Mama la,garang,suara kuat,tapi Mi tak takut pun".Hehe..

3)Maaf gambar isteri pun tak dapat nak dipamerkan.Bukan sebab laptop rosak,tapi sebab memang takda isteri lagi.Wakaka...

4)Selamat Ulang Tahun ke 50 untuk Mama.Semoga berbahagia dunia dan akhirat ;-)

5 ulasan:

Dr.Illy berkata...

Semoga mama abg sihat dan panjang umur..

p/s:hamuy..nak upload gambar isteri jugak ye.haha

Ahmad Zulfahmi berkata...

Dr Illy-
Terima kasih hawa..

Hemo..hemo...hemo..

;-)

haikal ambri berkata...

salam..
nice post..tapi pasal psst tu yg tak bleh belah..hahaha...aik..mcm dah tak sabar je nak makan meja pengantin..jgn marah..kuikui

Ahmad Zulfahmi berkata...

Haikal Ambri-

Anak mak ni.Ish3...

bdw tq ;-)

miss susi berkata...

salam..
happy 50th birthday to mama abg fahmi..moga dimurahkan rezeki,bhagia dunia akhirat,dan gembira slalu..hehe

p/s=skrg sape yg jiwang nie?a.fahmi asyik ckp psl kawen je..ish2x..bgs2x,xlme dh nie...