Isnin, 4 Mei 2009

Ikhlaskah?

Bercakap pasal hati.Hanya sang pemilik hati dan penciptaNya sahaja yang tahu buruk baik seketul daging bernama hati itu..

Dengki dan hasad…

Cemburu dan iri hati…

Kecewa dan duka..

Juga ikhlas atau tidak…

Semuanya mainan kolbu,perhiasan manusiawi..


IKHLAS

Buat kerja kena ikhlas kerana Allah..

Belajar ikhlas..

Datang program ikhlas…

Hadir mesyuarat seharusnya juga ikhlas…

Syarat diterima atau tidak suatu amalan sama ada bersifat umum ataupun khusus,dilihat sama ada hati itu ikhlas kerana Allah atau tidak…

Bercakap hebat,pandai mentarannumkan ayat-ayat Allah,datang ke kuliyyah atau ceramah,semuanya memerlukan keikhlasan,barulah itu dikatakan suatu amalan..Ganjarannya pahala dari Allah..

Akan tetapi,mungkin sahaja perbuatan itu adalah baik,hati pula menarikan alunan songsang..

Mungkin kerana harta dan takhta..

Mungkin dari kejauhan,ada wanita-wanita yang didamba kasihnya..

Mungkin kerana memuja kehebatan diri di khalayak…

Mungkin,mungkin dan mungkin…..


ANTARA DUA DARJAT



Sinis mata memandang seorang pak cik di jalanan,kusut masai tidak terurus sedang mengangkut sampah demi mencari sesuap nasi untuk anak-anak di rumah..

Melintas megah,hidung meninggi,seorang pria muda mengendarai Mercedesnya,melintasi sang pak cik sambil memercikkan air dari lopak jalanan ke arah pak cik tadi..

Kuyup busuk si pak cik tidak bersalah…

Menangis sedih diperlakukan hina dek orang..

Manakala menyeringai puas sang pria dengan aksi hebatnya…

Timbul persoalan…

Mana yang lebih bernilai di sisi Tuhan Sang Pencipta??

Si pak cik atau sang pria?

Pak cik itu mungkin langsung tidak dikenali massa,tetapi dek ikhlasnya megutip sampah demi sebuah rezeki,dia mungkin jauh lebih dikenali dan mulia di sisi Allah…

Darjat materialistik hanyalah nilaian manusia.Darjat takwa milik Ilahi..

Ayuh perhatikan pesanan Rasulullah dalam sebuah hadis Muslim…

Ada 3 orang dihadapkan ke mahkamah Allah pada hari Kiamat nanti.Seorang lelaki dari yang tiga berkata ,”Aku telah menggunakan ilmuku dengan mengajari manusia”.Lelaki kedua pula berkata “Aku telah mempergunakan segenap kekayaanku untuk infaq di jalam Allah”…Dan yang terakhir menceritakan,”Aku telah menggunakan kehebatan fizikalku untuk berjihad di jalanNya dan lantas aku terbunuh”…

Kazzabta..

Kazzabta..

Kazzabta..

Kamu dusta..

Kamu bohong..

Kamu tipu…

Keputusan Allah telah diputuskan.Mereka semua penipu..

Bukanlah mereka di atas pencuri,penzina ataupun perogol bersiri,akan tetapi merekalah pada pandangan mata manusia seorang alim ulama,seorang hartawan dermawan dan seorang pejuang perang di jalanNya..
Alangkah sadisnya mereka divonis sebagai PENIPU,PENDUSTA,PEMBOHONG oleh Allah Taala pada Hari Akhir nanti..
Hanya semata-mata,hati mereka berpaling dari menjiwai keikhlasan keranaNya..

Wahai Sang Pembolak Balik Hati,tetapkanlah hati ini di dalam agamaMu,dan dalam ketaatan padaMu.Tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau sahaja Ya Allah…

10 ulasan:

duha berkata...

erm..mmg bukan sng nk maintain ikhlaskan hati..
malah ikhlas tu hanya tuhan yang boleh evaluate..

tapi moga2 saje kita snts dapat mengikhlaskan hati kita..

insyaAllah..

jzkk atas tazkirah ni..
perlu snts perbaiki diri!
:D

Ahmad Zulfahmi berkata...

Duha-

Nak dapatkan susah,nak maintain lagilah susah..
Insyaallah tetap kene berusaha..


P/S:
Ikhlas2kan diri anda belanja senior2 makan ;-)

duha berkata...

erk..belanje makan??
bile pulak cakap nk blanje mkn?
salah org~

hehhe :p

Ahmad Zulfahmi berkata...

duha-

Kata ikhlas ;-P

Dr.Illy berkata...

dush!!kena skali btg hidung mu hawa
hamik kau..hehe

tye bnyak2 kali kat diri sendiri..
tp xdpat jwpan lg..huhuhu~

time kash mengingatkan

fArHaNa berkata...

tetibe rase gerun bila baca post ni,huhu

smoga kita tak tmasuk golongan pendusta di dpn Allah nnt, nauzubillah*_*

Ahmad Zulfahmi berkata...

Dr illy-

sama2..

Actly entry ni untuk sayo..

;-(

Ahmad Zulfahmi berkata...

Farhana-

Ameen..
Semoga kita dibenarkan di depan Allah nanti (-,-)

miss susi berkata...

thanx 4 dis post..ermm..nok tnyo skik..kalo wak kejo sambill membebel2,tu kira dop iklah ko??huhu..

kdg2 nk btul2 ikhlas wat something mmg ssh sebab ia mengenai hati..tapi,ap2 pun,kter cbe yg termampu..hehe..insyaAllah

Ahmad Zulfahmi berkata...

miss susi-

terpulang lar..
tapi kalu membebel tu napok pun tau..
Mace mok suruh g beli bare,ish3

Astagfirullah..
Bukan setakat xikhlas,drhaka mok lagi..ish3