Jumaat, 24 Disember 2010

Medan Dhuha 24/12/2010 ; Langsung dari Kota Bharu..



Hari ini hari liburan di Indonesia,bersempena Natal yang berkunjung besok hari.Dan kesempatan pagi hari ini, saya pergunakan dengan berteleku di hadapan komputer riba Asus F3F-series.

Bukan sekadar mencari khabar seantero dunia,melayari dunia Facebook dan sebagainya, tetapi kali ini,pujian kepadaNya,dapat bertatap muka dengan orang yang saya kagumi peribadi dan sahsiah, Tok Guru Nik Aziz,empunya jolokan.

Perantara hanyalah dunia maya. Kerna fizikal saya tetap di Bandung, dan majlis naungan malaikat itu nun jauh di bumi Cik Siti Wan Kembang, di tengah-tengah bandar Kota Bharu...


Medan Ilmu 24/12/2010

Tilawah perbahasan pada hari ini adalah berkenaan Surah Muhammad, 47 :32-38.

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَصَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَشَآقُّواْ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى لَن يَضُرُّواْ اللَّهَ شَيْئاً وَسَيُحْبِطُ أَعْمَـلَهُمْ - يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَلاَ تُبْطِلُواْ أَعْمَـلَكُمْ - إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَصَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ مَاتُواْ وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ - فَلاَ تَهِنُواْ وَتَدْعُواْ إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الاٌّعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن يَتِرَكُمْ
أَعْمَـلَكُمْ
إِنَّمَا الْحَيَوةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَإِن تُؤْمِنُواْ وَتَتَّقُواْ يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ وَلاَ يَسْـَلْكُمْ أَمْوَلَكُمْ - ؤإِن يَسْـَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُواْ وَيُخْرِجْ أَضْغَـنَكُمْ - هَآ أَنتُمْ هَـؤُلاَءِ تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنكُم مَّن يَبْخَلُ وَمَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِىُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَآءُ وَإِن تَتَوَلَّوْاْ يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لاَ يَكُونُواْ أَمْثَـلَكُم
32. Verily, those who disbelieve, and hinder from the path of Allah, and oppose the Messenger, after the guidance has been clearly shown to them, they will not harm Allah in the least, but He will make their deeds fruitless

33. O you who believe! Obey Allah, and obey the Messenger and invalidate not your deeds.

34. Verily, those who disbelieved and obstructed others from the path of Allah and then died as disbelievers -- never will Allah not forgive them.

35. So do not lose heart and beg for peace while you are superior. Allah is with you and He will never deprive you of (the reward of) your deeds.

36. This worldly life is only amusement and diversion. And if you believe and have Taqwa of Allah, He will grant you your rewards, and will not ask from you (to sacrifice all of) your possessions.

37. If He would demand of you all of it and urge you, you would withhold. And He will expose your (secret) ill--wills.

38. Here you are now invited to spend in Allah's cause; but among you are those who withhold (stingily). And whoever acts stingily is but stingy toward himself. For Allah is indeed free of needs, while you are the needy. And if you turn away, He will replace you with other people; then they will not be like you.


Ambo tok lebai pun suko ore pue comey!

Kata-kata ini menarik hati saya.Ini suatu fakta bahawa seorang lelaki pasti akan menyukai perempuan yang jelita.Saya pun tidak ketinggalan..Namun jangan disalah sangka, apabila sudah suka, mata akan terus melihat,dan hati akan terus mengingati.Itu bahana hasutan syaitan..

Analoginya santai tetapi cukup menarik..

"Bayangkan kita dapat duit banyak.Kita tidak akan genggam dalam tangan semata-mata. Kita pun tidak akan simpan dalam poket yang biasa-biasa, yang bocor apatah lagi..

Normalnya kita akan masukkan dalam sampul, letak dalam beg,zip ketat-ketat.Itu resmi barang berharga.Begitu juga aurat manusia..Ini barang berharga.Namun manusia salah tingkah dalam menjaga aurat..Bayangkan manusia apabila menjaga wang, sangat berhati-hati gamaknya..."


Penggunaan Bahasa Muhammad..

"Orang Melayu biasa memanggil Muhammad dengan panggilan Mat, orang Cina pula memanggil Muhammad dengan panggilan Ma..Sebab itu ada nama Yusuf Ma,Ibrahim Ma..

Tapi orang Melayu kita kurang sensitif dengan penggunaan kata MAT. Mat dimaksudkan dengan Muhammad. Namun sering digandingkan dengan Mat Rempit,Mat Gian dan sebagainya..

Sepatutnya Syaitan Rempit, tidakpun Iblis Rempit..

Dan berkaitan dengan Ekspo Cheng Ho yang diadakan di Kelantan tempoh hari, saya( Tok Guru) ada mencadangkan agar ada nama jalan dinamakan dengan nama Jalan Haji Cheng Ho.Kalau Cheng Ho semata, orang Melayu tak tahu yang Cheng Ho ini Islam ke tidak..."


Ini membuatkan saya teringat tentang cerita Muhammad di negeri Badiuzzaman Said An Nursi.Orang Turki menggunakan Mehmet menggantikan Muhammad.

Ada orang mengatakan disebabkan hasil sekularisasi melampau pasca Mustafa Kamal sang perosak, orang Turki sudah sampai ke tahap tidak pandai melantunkan kata Muhammad,lantas bertransformasi kepada Mehmet..

Namun cerita sebenar adalah berpunca dari kesensitifan mereka dalam penggunaan kata Muhammad.Tidak mahu mereka melihat ada anak bernama Muhammad yang mencuri, merompak dan pelbagai adegan maksiat lagi..

Muhammad perompak.

Muhammad perasuah..

Mereka tidak mahu nama Muhammad Rasulullah tercemar dek 'Muhammad' Turki.

Namun Mat di arena Melayu sudah menjadi biasa,tiada kesensitifan di sini..Teringat juga sewaktu Ramadan kelmarin istilah Bazaar Ramadan, yang ditegur Tok Guru akan penggunaannya. Seakan-akan Ramadan sudah menjadi bulan berpesta makan.Hampir terlupakan akan kelebihan dan fadilat sebenar Ramadan..Dan di sinilah munculnya Qoryah (Kampung) Ramadan di dalam bandar Kota Bharu.


Kesimpulan..

Apa yang sangat spesifik yang selalu ada dalam kuliyyah Tok Guru adalah percakapan berkenaan dosa dan pahala, syurga dan neraka...Inilah isi-isi utama gubahan beliau dalam setiap bait bicaranya.

Semoga dengan izinNya,saya masih diberi peluang untuk mengecas kembali iman yang pudar dengan mendengarkan buah bicara Dato Bentara Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat..

Semoga Tok Guru Nik Aziz terus diberi kesihatan oleh Robbi Sang Penguasa Alam..




Tiada ulasan: