Rabu, 23 Jun 2010

Ustaz Fadzil Noor Dalam Kenanganku..




Peribahasa Melayu menggambarkan ..

" Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama"


Wangi semerbak sepotong nama tergantung pada budi dan jasa sang jasad sewaktu masih hidup di kelana dunia.

Busuk menusuk , mual menyebut sebaris nama tergantung pada karat dosa dan dendam pusaka, yang mengguris rasa seluruh penghuni dunia, sama ada yang masih hidup atau yang telah berangkat ke alam fana.


Tanggal 22 Jun,8 Tahun Silam

Sewaktu itu, saya masih lagi di bangku pengajian sekolah menengah. Masih di Tingkatan 4.

Usai pulang dari sekolah pada siang harinya, saya menonton kaca televisyen. Dan pada masa itu, Mesyuarat Agung UMNO sedang berada pada puncaknya.

Saya masih bertatih dalam memahami senario politik di tanah air. Bertatih tetapi bukan bermaksud naif.

Seantero Malaysia heboh apabila melihat Tun Dr Mahathir( Perdana Menteri pada ketika itu) menangis teresak-esak, mengumumkan perletakan jawatannya sebagai Presiden UMNO pada ketika itu.

Keputusan yang cukup drastik dan mengejutkan kawan dan lawan.

Teringat Datuk Seri Rafidah Aziz melantunkan kata-kata..

"Why Dato Seri, why?"

" Tolong tarik balik keputusan Dato Seri!!"

Dewan bergemuruh dengan suara pujukan dan pujukan. Esak Dr M. tidak kunjung tiba. Saya hanya memerhati.




Dalam pada itu, di Institut Jantung Negara (IJN), ada seorang nyawa yang bergerak ke detik penghujungnya. Detik nan pasti yang dijanjikan buat setiap makhluk bernama manusia.

Sakit jantung yang diderita menunjukkan tanda kambuh. Seluruh sahabat saudara dan insan yang mengenalinya, mula mengungkapkan tanda lega dan gembira.

Tetapi ternyata, Tuhan lebih menyayanginya.

Seluruh negara berduka.

Saya masih teringat halaman utama Berita Harian pada ketika itu memaparkan 2 tajuk berita yang cukup mengejutkan tanah air.

Dr M meletak jawatan

Presiden PAS meninggal dunia

Belasungkawa

Ummah menangisi pemergian seorang tokoh ulama yang memperjuangkan agamaNya.

Sejujurnya, pada detik itu, saya tidak mengenali secara terperinci sosok yang meninggal dunia.

Cuma apa yang saya tahu, ustaz-ustaz saya di Kota Bharu, Menteri Besar saya, semuanya bergegas ke Pokok Sena untuk menziarahi jenazahnya.

Ada sedikit nada sedih di hati saya.

Khabarnya , hampir seratus ribu yang mengiringinya.

Terdetik rasa kagum di hati saya pada waktu itu.



Sekarang

Betul sekali kata hikmah.

Kita tidak akan terasa kehilangan seseorang, kecuali apabila dia betul-betul tiada bersama kita.

Saya betul-betul terlambat mengenalinya.

Saya khatamkan biografi peribadinya. Halaman demi halaman diselak. Saya hayati perjuangannya, keihklasan peribadinya. Almarhum disegani kawan dan lawan. Saya kagum sekali. Air mata tidak mampu diempang lagi. Jatuh berderai perlahan-lahan.

Muassasah Darul Ulum, Pokok Sena, tempat yang diperjuangkannya, menjadi tempat peristirehatan untuknya.

Sosok bicaranya kelihatan lembut. Tetapi Subhanallah, apabila diteliti video-videonya di Parlimen Malaysia, mewakili Pendang pada waktu itu, saya terasa keterikatan hati yang cukup kuat. Lembut, tetapi apabila dihujjah dengan perkataan-perkataan yang memperlekehkan agama, ketegasan jelas terpancar.

Saya kurang senang dengan perkataan kesat yang digunakan sewaktu berceramah politik.

Saya tidak suka, bercakap tentang isu semata-mata, tetapi basis akidah dan Islam tidak ditekankan.Saya jemu dengan orang sebegitu.

Tetapi Almarhum adalah versi yang saya cukup sukai, hormati dan ingin sekali saya contohi.

Huraian isu, ditegakkan dengan basis-basis agama yang mencakup bab akidah dan Islam dengan mendasar.





Ramalannya tentang isu buang bayi, kebejatan sosial, telah dilaungkan di Parlimen pada tahun 2002. Telinga yang mendengar, hanya masuk dari kanan, keluar melalui kiri. Tiada hati yang menyahut seruannya untuk bertindak merubah.

Bahasanya ikhlas, meruntun hati yang lain untuk menyahut seruannya.

Saya teringat berbuka puasa hari Arafah di dalam kereta bersama-sama Dr Mohd Asri Zainal Abidin aka Dr MAZA, mantan Mufti Perlis. Kunjungan ke Bandung tempoh hari dimulai dengan kesesakan lalu lintas yang teruk menyebabkan kami terpaksa berbuka puasa di dalam kereta.

Dr MAZA mengungkapkan testimoninya terhadap Almarhum.

" Almarhum seorang tokoh agama, ahli politik yang hebat. Dia meraikan Muslim dan Non-Muslim!!"


Saya Merinduinya


Seorang sufi berkata.

"Seberapa banyak orang yang menghantar jasad kita ke peristirehatan terakhir, menentukan seberapa banyak pengikut yang telah menerima pengaruh dan teladan baik darinya."

1oo ribu lautan ummah mengiringi pemakamannya. Kesesakan paling hebat disaksikan Pokok Sena.


Karamah seorang ulama disaksikan seluruh alam. Kapal terbang yang membawa jenazahnya terus diiringi awan sepanjang perjalanan. Sang juruterbang berkomentar, lantas melafazkan syahadah kesaksian.



Berdakwah walaupun setelah meninggal dunia.

Makammu telah kujejak, ku doakan kebaikan terbaik buatmu. Semoga aku boleh menuruti derapan tapakmu dan moga-moga kita sama-sama dapat berjumpa di SyurgaNya nanti. Insyaallah.





Ustaz Fadzil Nor, jasadmu dalam kenangan, pidatomu kucontohi, dirimu tetap selamanya segar di minda dan akalku.

Semoga Tuhan merahmatimu...



Tiada ulasan: