Selasa, 6 April 2010

Jalan Cinta Seorang Pejuang..





Pepatah Melayu ada mengatakan..


" Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama"


Peninggalan nama adalah subjektif, tergantung pada manusia individu.Ada yang hanya bernama di nisan kubur,ada juga yang bernama di catatan-catatan rasmi dan ada juga yang melakarkan namanya pada ingatan dan hati insan sejagat, sehingga berkurun lama.Memori itu mekar mewangi, terus-terusan..


Dalam lembaran sejarah, ada satu sosok bernama Umar Mukhtar, pejuang agama dan bangsa di Libya.Darah dan air mata menjadi saksi penentangan terhadap penjajah Itali..




16 September 1931 adalah detik terakhir sang Singa Padang Pasir, gelarannya, bernafas di atas muka bumi milik Tuhan ini.Di tali gantung, syahidnya seorang Umar Mukhtar..



Bumi Libya bermuram durja.Namun semangatnya akan sentiasa tersemat di nubari setiap pejuang-pejuang Ummah sepanjang zaman..



"Thank you God for letting me, hanged by my enemies..We will never surrender, we win or we die..We will let the next generation to fight. And after the next, and next. As for me, I will life longer than my hangman"


Ini bicara seorang Umar, yang telah berada di samping sang Maha Pencipta.Pada kita mahu memilih jenama apakah yang mahu ditinggalkan oleh generasi seterusnya...






Tiada ulasan: