Rabu, 17 Mac 2010

Maafkan Diriku...








Seorang anak menangis teresak-esak. Makanan sesuap punya pun sukar dicari dijamah.Keroncong sang perut minta diisi.

Bondanya hanya mampu memandang dengan ekor mata penuh sayu lagi syahdu. Mutiara jernihnya diempang kejap. Senyum semekar mentari pagi tetap menghiasi wajahnya sambil tangannya mengelus lembut nan manja si permata hati...

Simpang siur peluru berterbangan di luar. Dentingan bom dan letupan menjadi tayangan bunga api mereka.Layar pemandangan rutin, setiap hari bagi keduanya..

Di luar sana...






Seorang ibu mendakap kejap, anaknya yang terkulai layu. Peluru menembusi badan si mungil.Air mata bonda kering sudah. Hanya semarak ingatan bahawa jasad comel itu pernah mendiami perutnya 9 bulan lamanya..

Kejauhan, hawa muslimah diperkotak-katikkan semahuny, dipermalukan oleh lelaki-lelaki durjana, keturunan kera dan babi..







Sekumpulan pemuda yang ruhnya masih hidup, bertempur dengan lelaki-lelaki durjana tadi.

Perlawanan berat sebelah. Kereta tempur, soldadu lengkap bersenjata ditentang dengan dada terbuka...

Hati yang beriman kepada Tuhan Yang Esa, tidak membenarkan kaki mengorak mundur.Hati maha perit.. Jiwa pemuda fityah tidak membenarkan perilaku pengecut.

Demi sebuah haq , Al-Aqsa..

Demi Allah...

Allahuakbar..Gugur seorang demi seorang, menyembah bumi dengan bangga. Darah syahid menjadi saksi..

Dan aku, masih di sini di saat mereka menagih bantuan semahunya..

Maafkan aku adik-adikku yang yatim.Kamu pasti lapar dan aku masih kekenyangan..

Maafkan aku saudariku muslimah. Saat engkau memanggil sekuat hatimu meminta pertolongan, aku bukanlah Al-Mu'tasim yang datang memacu perkasa bala tenteranya.Aku masih di sini. Masih boleh melelapkan mata dengan lena.Betapa baculnya diriku..

Maafkan aku wahai bonda. Air matamu kering sudah. Hatimu masih merekah duka, di samping jasad mungil pahlawan sucimu.. Ingin ku tampil, ku seka tangisanmu. Ku hiburkan gundahmu..

Maafkan aku sahabat-sahabatku fityah. Tika dirimu bertempur, berdada kosong berada di barisan hadapan, aku masih di sini, kosong.. Aku mahu ke sana, hatiku sudah terbang meninggalkanku terkapai-kapai di sini.. Jiwa perwiramu mengghairahkan sanubari.Tetapi tetap aku masih di sini..

Maafkan aku...

Maafkan aku...




Tiada ulasan: