Khamis, 7 Januari 2010

Seminggu Pulang Ke Gagang..










Tanah pertiwi diinjak halus,menawarkan perasaan rindu terbungkam..

Tanah Serendah Sekebun Bunga..

Kelantan..

Cukup menarik.

Ada alim ulama yang ramai lagi dikenali dan juga 'awe-awe gedebe'..

Isu berkaitan Kelantan sering muncul di dada media di Malaysia beberapa waktu ke belakang..

Dari isu Sultan Kelantan yang gering di Hospital Elizabeth di Singapura,Sultan Kelantan beristeri dua,isu Manohara dengan Tengku Fakhry sehinggalah pergolakan dalaman istana antara Tengku Faris,pemangku Sultan dengan adindanya Tengku Fakhry..




Keluar dari istana..

Kelantan dikurniakan kepimpinan seseorang yang istimewa..

Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz..



















Semenjak kecil idola sendiri dalam skil bersiasah dan memerintah..

Sebagai Mursyidul Am PAS,isu kerajaan perpaduan,isu rasuah politik berkaitan menantunya Arif Fahmi,pendapat peribadinya tentang Menteri Besar bukan Muslim,isu royalti minyak Kelantan dan selainnya..

Sempat sewaktu pulang bercuti,saya turun menadah telinga mendengar butiran mutiaranya di Medan Ilmu Kota Bharu,rutin tok guru setiap waktu duha hari Jumaat..


Usrati...

Bulan Disember dan Januari sangat unik dalam kehidupan keluarga saya di Kota Bharu..

Sering disinonimkan dengan musim hujan dan cuti sekolah.

Bukan sekadar itu..

Di bulan Disember,adik kedua Mohd Fakhri dilahirkan pada 20hb ,adik ketiga Nur Farhana(gambar yang di tengah) pada 26hb..Masing-masing sudah menginjak umur 23 dan 21..













Bulan Januari..

Muhammad Faiz dilahirkan pada tanggal 16hb pada tahun 1992 dan terakhir,adik bongsu dan paling mengada-ngada,Nur Faizah,dilahirkan pada hening 2Syawal bersamaan 31hb Januari 1998..

Selamat Hari Lahir untuk adik-adikku tersayang.Moga kalian menjadi insan yang berguna untuk agama,bangsa dan negara.Ameen...

Sekarang..

Eriey di Usim dalam bidang pergigian,Ana di Uitm Jengka,semester terakhir Diploma Sains..Paih baru selesai Sijil Pelajaran Malaysia,sedang berusaha mendapatkan lesen kereta dan motor,bercita-cita ingin ke Timur Tengah mengejar gelar seorang doktor,juga seorang hafiz Al-Quran yang 'rock'..

Ijah pula masih dalam dunia awal remajanya.Peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) menunggunya di akhir tahun nanti..Menemuinya menjadi suatu kelegaan.Dia terkena tempias fobia sewaktu melihat keadaan mendung dan berangin.Kira-kira sebulan terdahulu, ekor taufan yang menghentam Filipina,turut bertandang ke Kota Bharu menyebabkan kerosakan di beberapa kawasan di Kota Bharu.Dikhabarkan juga ada seorang mangsa maut tertimpa pokok..

Dia yang sering tinggal keseorangan di rumah,dipaksa menahan esak tangisan sendirian,sambil nenelefon mama dan abah yang mengajar pada waktu petang..Syukur sekarang,tawa riangnya sudah mula kelihatan kembali..

Faisal atau lebih selesa dengan panggilan Ica,merupakan adik yang kelima..Antara yang paling 'berjuruh' dalam keluarga.Setiap kata mama dan abah,lekas sekali dia bangun mengerjakannya..
Dan tahniah untuk kejayaan 10A dalam Penilaian Menengah Rendah Ugama (PMRU) baru-baru ini..Lebih baik dari pencapaian saya..

Bertandang ke rumah pakcik makcik di kampung adalah suatu kemestian sambil menghulurkan sedikit ole-ole Bandung.Maklumlah AidilFitri dan AidilAdha tidak pulang ke kampung..

Berbual mesra,bertanya khabar terkini...

Sepupu-sepupu semua sudah berura-ura
merencanakan perkahwinan masing-masing.Anak Mak Long yang keempat,Samihah walimahnya cuti tahun baru Cina nanti..

"Barakallahu fiikuma"

Terima kasih atas ingata undangan,cuma maaf tiada cuti untuk pulang menghadirinya..

"Anak teruna awak bila lagi??"gurau mengusik mak cik sambil mencuit paha abah..

Semua tersenyum..


Harapan

Pulang yang sebentar mahu mencari angin baru dalam hidup.Hidup yang sering dibungakan stres dan menggalas beban yang berat perlu diberikan suntikan motivasi dan semangat.Biar menjadi penawar mujarab..

Semoga 2010 ini menjadi tahun yang lebih baik dari sebelumnya.Umur hampir menginjak suku abad,ternyata semakin singkat sisa waktu atas dunia yang fana ini...



Nota:

1)Maaf tiada gambar sewaktu cuti.Laptop ada virus ;-(

2)Isu penggunaan kalimah Allah.Saya menjadi penonton setia..Pandangan TGNA dan Dr MAZA menjadi pegangan saya.Bukan entry ini mahu membicarakannya..Cuma terfikir adakah Muslim di Malaysia hanya mampu melihat yang zahir dan luaran semata..Alhamdulillah banyak yang bangkit.Tetapi berapa ramai yang ingin bangkit sewaktu banyak Muslim berperlakuan seperti tiada Allah dengan maksiat dan kemungkaran yang dijaja..

"Lebih Kulit Dari Isi"

3)Isu royalti atau wang ihsan,saya memilih royalti..

4)Isu doa bala TGNA pada DS Najib..Saya setuju dengan doa itu setelah mendengar doa itu dalam youtube.Hujahnya berdasarkan hadis Sahih Muslim sebagaimana dijelaskan Dr Maza dan Exco Kerajaan Kelantan,Dato Nik Amar.Boleh dilihat dalam youtube Wacana "Islam..AntaraRealiti dan Harapan" bertempat di Kota Bharu.Saya mempunyai VCD wacana ini secara lengkap.Boleh dipinjam ;-)



5)Teruskan usaha anda "Viva Palestina".Allahukabar...





6)Sewaktu di Kota Bharu,saya berjaya mendapatkan 2 lagi karya Hamka "Lembaga Hidup" dan "Di Bawah Lembah Cita-Cita"..Dan juga,paling istimewa,"Perangai Bergantung Pada Diri Sendiri",karya Pendita Zaaba.Menarik untuk ditelaah..

7)Sekarang tengah ujian akhir semester.Masih ada 2 kertas lagi.Doakan saya.
Muchas gracias ;-)

2 ulasan:

Iman Aisyah berkata...

Salam.
wah seminggu pun kelik kelate..best2..

ayat last "semua tersenyum" penuh makna.semoga sumenya dipermudahkan olehNYA..amin.

Ahmad Zulfahmi berkata...

Iman Aisyah~

Salam..

Seminggu pun bermakna.mana balik raya puasa n haji ukhti ;-)