Selasa, 15 Mac 2011

Sumur Motivasiku : Ceritera Semangat Seorang Datuk dan Doktor..



Sewaktu lemah semangat berkunjung, sumur positif kekeringan motivasi,gambar profail Facebook ini selalu menepuk bahu, menyuruh kuatkan langkahan..

Seorang orang tua yang cacat, lumpuh berkerusi roda, bicaranya tidak jelas kedengaran.Namun anak-anak muda berkerumun mendengar suaranya.Seakan-akan mutiara hikmahnya bak telaga Zam-Zam yang tidak pernah kunjung kering air manfaatnya.
Takkan aku kalah dengan kehebatannya..

Seorang lagi seorang doktor pakar anak.Dia cintakan agamanya.Dia rindukan kebebasan tanah pusaka bondanya.Dia jijik melihat hawa-hawa sedarah sedaging terpalit hina maruahnya oleh Zionis Israel.Tiada Khalifah Al-Maamun yang datang membela..Takkan ku kalah dengan kesibukannya..

Dan mereka berdua telah pergi meninggalkan aku dan kamu.Darah mereka bersaksi menjagat raya.Mereka hanya manusia biasa, yang mulia diangkat Ilahi, kerna menjunjung titah Tuhan mereka Yang Maha Tinggi.

Sewaktu hati berkisah sibuknya daku, penatnya mataku, lelahnya badanku..Akal fikirku malu kepalang kepada dua jiwa perindu syurga ini.Apa yang sibuknya daku berbanding sang doktor..Dan ternyata bicaraku lebih kedengaran berbanding si beruban putih, dan kakiku masih lagi mampu menapak normal.Namun ku percaya, seandainya kakiku diberi peluang bicara, pasti ia berasa sugul masygul.

" Wahai tuanku, kamu mempunyaiku yang cukup normal,mampu ke mana-mana, berlari dan berjalan, menyepak dan menerajang.Dan si beruban putih itu ternyata semenjak kecil sudah kehilangan sepak dan terajangnya, lari dan berjalan entah ke mana.Hanya kerusi roda sebagai pendamping maha setia. Dan dia mampu berbuat banyak untuk agamanya, bangsanya dan juga tanah airnya! Tidak malukah kamu kepada dirinya wahai tuanku?"

Sukar mahu menjawab.Tetapi itulah hakikatnya.HambaMu ini sering lemah dan leka.Alpa dan lalai sebuah norma.

Akan tetapi, jangan sesekali menyerah dan mengaku kalah.Bendera putih itu jiwa pengecut.Kita sang pemberani yang hanya memahami darah dan air mata, tenaga dan usaha, sebagai wadah bicara.Ini kamus kehidupan seorang fityah pejuang...

Bumi terus berputar, dan berputar.Usia dunia semakin berkurangan.Ada manusia yang bahagia,malahan ada yang sayugia celaka.

Hari ini dunia menunggu kita untuk mencorak cita dan warna.Demi sebuah esok yang bahagia, menuju redha Ilahi dan menempah sebuah Syurga..

Kuatkan hati, tancapkan semangat..Ayuh melangkah...

“Hari orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok….” (QS. Al-Hasyr: 18)


Tiada ulasan: