Isnin, 23 November 2009

Jangan Cepat Bersangka...


Seringkali kalau bercakap menasihat,saya akan mengatakan..

"Jangan cepat bersangka dengan orang.Kebanyakan sangkaan itu perbuatan dosa"

Ini adalah hakikat tekstual yang dipaparkan dalam Al-Quran sendiri dalam surah Al-Hujuraat..

Saya mengimaninya.Kita semua mengimaninya.Percaya sebulat suara...

Teorinya sebegitu.Tetapi jelas tidak mudah untuk mengaplikasikannya sebagaimana dipertontonkan Muhammad Rasulullah..


Masih Belajar...

Telinga yang paling dekat dengan mulut yang berbicara adalah sepasang telinga,kurniaan Ilahi untuk diri ini.Telinga sendiri..

Saya sendiri masih belajar mengimplementasikannya dalam kehidupan seharian..

Perlahan-lahan,saya mengajar diri berfikir bahawa di sebalik sesuatu kejadian atau perkara,pasti ada banyak perkara yang tersirat dan berselindung.Kebenaran terselubung dengan pelbagai debu-debu menipu pandangan mata..

Hatta dalam situasi paling buruk sekalipun..

.................................................................................................................................................

"Kenapa tak tolong kawan korang yang susah?Makan,minum korang senang.Kawan nak makan pun susah,apatah lagi nak berbelanja mewah macam korang!!!"suatu hari saya menempelak beberapa orang adik..

Ada seorang teman mereka yang agak kekurangan dalam aspek material.Saya mengetahuinya dan mungkin tanpa kaji selidik yang mendalam,saya melemparkan hamburan marah berapi kepada adik-adik tadi..

Kononya pada pandangan saya,mereka hanya melihat bodoh,bersilang kaki,acuh tidak acuh tentang perihal kekurangan sang teman..

Masing-masing menunduk pandangan.Pesanan SMS tidak berbalas..

"Padan muka!!"puas hati kecil saya..

Keadaan macam ini harus ditegur,kalau berlanjutan,pasti merekahkan tali ukhuwwah sesama..

........................................................................................................................................


Tetapi..

Kondisi yang saya sangkakan berubah 360 darjah berlawanan arah.

Pesanan SMS berbalas setelah beberapa detik.

"Abang tahu permukaan masalah je.Kami ni siang malam menangis bersama,jerih perih dia kami jinjing berjamaah"sayu kata-kata adik yang saya marah-marahkan tadi.

Lantas adik tadi menceritakan keseluruhan cerita.Plot-plot yang kelam,dijelaskan sebaik mungkin.Kebenaran muncul akhirnya setelah lama dilindungi arakan awan-awan mendung sangkaan..

"Astagfirullah..."kekesalan beraja di kamar jiwa.Ucapan istigfar saya lantunkan syahdu..

"Aku menzalimi mereka.Betapa mulianya kamu adik-adikku!!"menyesal tidak sudah atas keterlanjuran diri.

Namun saya bangga melihat ukhuwwah yang kukuh antara sesama mereka.Begitu indah kalau berjumpa kawan-kawan yang susah bersama,menangis beriringan,menjalani mehnah kehidupan dengan penuh syukur..


Pengajaran..

Tadi suatu contoh ringkas keterlanjuran dalam berfikir datangnya dari dalam diri saya sendiri..

Apa yang saya harapkan dan cuba amalkan,saya cuba berfikiran positif terlebih dahulu. Berjumpa,selidiklah terlebih dahulu..Jangan cepat bersangka merangka konklusi dan kesimpulan...

Dalam aspek apa-apa sekalipun,politik,agama,budaya,pendidikan dan dan ekonomi,cubalah kita memberi sedikit ruang penyiasatan terhadap sangkaan yang bertapak di hati...

Saya cuba yang terbaik..

Sahabat-sahabat sekalian juga harus menempelkan sikap ini dalam kehidupan..

Lebih-lebih lagi pada yang Muslim, Al-Quran telah berbicara pada kita,

"Kebanyakan sangkaan itu adalah DOSA"

Setakat mana,beriman dan percaya kita kepada Al-Quran adalah didasarkan pada perbuatan dan amalan.

Bacaan Al-Quran bukanlah sekadar retorik permainan bibir,tidak sekadar kosmetik penyeri majlis,tetapi ia adalah setakat mana kita mampu mengamalkannya...

Ayuh berubah!!!

3 ulasan:

Abu Huzaifah berkata...

tekan punat "pause" bro...

Ahmad Zulfahmi berkata...

Abu Huzaifah-

Tengah tekan la ni akhi ;-)

anasolehah_7 berkata...

Salam akhi,

ini kata-kata komander Intern,

Cool dan santai~

p/s: cepat melatah juga rupanya bos kita ini. mari kita bersama-sama jangan cepat bersangka..kalau boleh jangan bersangka-sangka..insyaAllah:D