Rabu, 23 September 2009

Kerana Sebuah Masjid....




Sewaktu melangkah menyambut ketibaan para dif kehormat Majlis Sambutan Aidilfitri di Puri Khatulistiwa,saya teringat dan memikirkan beberapa perkara..

Mengganggu fikiran.

Tiada ketenangan.

Dalam kepasrahan kaki menuju para dif jemputan,mata saya terpaku pada suatu sosok tubuh yang pernah dilihat.

Gurat wajahnya agak kusam,mempamerkan kesedihan terselingkar.


Puri khatulistiwa


"Bapak bukan dari Pangalengan kelmarin?"saya bertanya,usai memori kembali mendapatkan pertemuan kira-kira 3 minggu sudah.

Pak Zaenal!!

Itulah nama jasad manusia lebih separuh abad itu.Pertama bertemu di Pangalengan,antara titik utama gempa bumi di Jawa Barat.Tempat yang kadar kemusnahan boleh dikatakan antara yang paling teruk...

400 buah rumah runtuh.






Hampir 2000 orang kehilangan tempat tinggal.

Setelah diselidiki,rupa-rupanya Pak Zaenal dijemput oleh pihak kedutaan untuk beraya bersama kami,pelajar Malaysia di Bandung..

Semanis senyuman,tangan dihulurkan seraya bertanya khabar.

Bukan sekadar huluran tangan bersambut,dipeluknya tubuh ini seerat-eratnya.Bagai akrab benar persahabatan kami.Padahal baru kali kedua bertemu,baru 3 minggu sudah pertemuan awal.

Terasa syahdu..

Matanya menunjukkan sinar keikhlasan.Pasang mata yang sama kelmarin meneteskan air mata pilu atas bencana yang melanda kawasan kediamannya.


Di Meja Makan..

Datangnya Pak Zaenal ditemani isteri Ibu Siti Jenab dan anaknya Irwan.

Sememangnya kesempatan bersua muka dengan kedua-duanya di meja makan yang sama,membuka ruang kesempatan untuk saya berinteraksi dengan mereka.

"Ibu,buat masa sekarang,apakah keperluaan utama penduduk di sana?"tanya saya perlahan.Rencana di hati,jika diizinkan Tuhan,akan saya kunjungi lagi bumi Pangalengan untuk sedikit sebanyak mengurangkan bebanan penduduk di sana.

Senyap seketika.

"Kami sangat perlukan masjid!!"ujar Ibu Siti Jenab dan Irwan.

"Kami sudah ada makanan,minuman bersih,pakaian seadanya.."

"Sekolah yang ranap sudah mula dibangunkan.."

"Kami amat perlukan masjid!!"sayu buah bicara sang Ibu.

"Kami membinanya dengan wang kami,tenaga kami.Dari ia sebuah surau kecil sehinggalah menjadi sebuah masjid.."

"Di sini, kami solat,di sini ibu-ibu mendengar taa'lim,di sini anak-anak belajar Al-Quran.Semuanya di sini!!"papar Ibu dengan penuh hiba.Airmata jernih menitik perlahan-lahan.

Saya terkedu.

Airmata diempang kejap.

Teringat,menginsafi diri.

Pentingnya masjid buat mereka.Kita,sehari sekali ke masjidpun masih belum tentu,hatta masjid itu dekat di depan mata.

Di Cikuda,masjid lengang,tanda musim perayaan.

Bukan sekadar lengang,tiada yang berkesanggupan mem'bilal'kan diri..

Hari biasa apa bezanya.

hidup segan mati tiada mahu!!



Demi Sebuah Masjid...

Sebagaimana yang saya saksikan,masjid itu memang ranap.Jelas tidak boleh digunakan lagi seperti fungsi aslinya.

Ibu Siti Jenab,mahupun Pak Zaenal begitu terpukul atas malapetaka gempa itu.

Perjuangan mereka menegakkan agama di kawasan mereka sungguh hebat.

Tatkala para mubaligh Kristian hebat menggempur Pangalengan pasca gempa,anak-anak mereka didakyah secara halus,mereka mahu terus berjuang.Demi agama dan bangsa...

Anak -anak Muslim disemaikan dengan benih Kristianisasi,diajar tentang Jesus,dipenatkan dengan aktiviti agar mereka ponteng puasa dan bermacam yang lain.Pak Zaenal tahu.Juga Ibu Siti Jenab..

Mereka tahu,jelas..

Mereka merintih sebuah masjid!!

Saya sendiri begitu terpukul.Adalah menjadi sesuatu yang malang buat diri ini jika tidak bertindak melihatkan kondisi ini.

Saya sendiri akan bertindak dalam jangka masa terdekat,menggunakan seluruhnya organisasi yang berkenaan.Dan saya mahukan keterlibatan proaktif semua individu..


Saya...

Saya ada banyak benda untuk diperjuangkan dalam hidup.Tiada masa untuk berpangku tangan..

Cuma kadang-kadang sedih melihat kondisi manusia sekeliling,hidup dalam lautan hedonisme seakan-akan lupa ada suatu titik penamat bernama kematian..

Pak Zaenal berjuang darah dan airmata untuk menyelamatkan akidah masyarakat setempat.

Pak Zaenal memeluk erat saudaranya ini,mengumpul sanubari tenaga untuk kudrat langkahannya.

Ibu Siti Jenab hanya memerlukan masjid,tempat perkumpulan gerakan ibu-ibu.

Irwan memulakan wacana syabab juga di masjid.

Mereka dan apa yang mereka perjuangkan..

Sedangkan kita terus terlena dengan racun duniawi..




3 ulasan:

Rafahiah Haron berkata...

menitis airmata baca artikel ni..:(

Ahmad Zulfahmi berkata...

Rafahiah Haron-
Alhamdulillah.

Ada kesedaran namanya di situ..

Nanti bila ada datang permohonan bantuan untuk masjid ini dalam jangka masa terdekat,kita sama2 bantu ye ;-)

*F.Y* berkata...

Hmm..betul...dulu time skolah pn cikgu sejarah ada cite pasal mubaligh kristian ni...memang pandai ambik kesempatan atas ksusahan org indonesia,apa lg time gempa bumi mcm ni..

Yg ditawarkn, material, tp kita org Islam ada lebih dari tu..n kebenaran pasti menang. tp kebenaran xkan terlihat kalau tak ada yg mahu menunjukkannya...

Hmm..pasal bilal tu, aritu baca novel, ada org hindu India [yg dijaga keluarga Islam mlayu] boleh tersentuh bila dengar azan subuh yg bkumandang kat masjid..last2 dia masuk Islam n kawin ngan bilal tu=p

tp benda ni dah mmg sinonim dgn org melayu, malu nak buat kebaikan. takut org kata buang tebiat,huhu