Selasa, 21 Julai 2009

Aku Merindui 'mu'!!!






“Al-ilmu nuur,wannuur la yahdi lil ‘asi”


Ilmu itu cahaya dan cahaya tidak datang kepada pelaku maksiat..

Begitulah sebuah ungkapan ulama’ tentang ilmu.Ilmu tidak akan mendatangi si pelaku maksiat.

Begitu juga As Syafie digambarkan lembap dalam menghafal kerana secara tidak sengaja melihat betis seorang wanita yang melintas di hadapannya…


RESAH..


Semakin luas pergaulan kita,maka semakin banyak ruang dan jenis ujian yang akan menimpa.

Semenjak 3,4 hari ini,saya tersangat resah.

Bukan sekadar resah tentang ujian peperiksaan tetapi juga tentang fitnah dan maksiat yang sering datang berkunjung tanpa mengenal waktu..

Orang kata kalau hati kita ini betul-betul beriman,hati ini akan sangat sensitif dengan maksiat,walau sekecil manapun maksiat itu..

Mungkin ada yang tidak suka atau benci dengan pernyataan saya nanti.Tetapi ini adalah pandangan peribadi saya,walaupun mungkin ada yang akan mengatakan ini adalah suatu yang konservatif..

“Saya benci berdua-duaan dengan perempuan bukan muhrim sama ada di tempat tersembunyi atau di khalayak”

Ruang sebagai pemimpin persatuan bukan sahaja membuka peluang berbakti kepada agama,bangsa dan negara tetapi juga memudahkan peluang bermaksiat.Dan kali ini,saya berfokus kepada sosialisasi..

“Kalau malam-malam ni tak elok kalau kita berdua je berbincang walaupun kejap,baik panggil kawan sorang lagi!!”ujar saya kepada seorang junior yang mau memperihalkan masalah yang dialami.Mujur dia memahami..

Suatu situasi lain..

“Ini Fahmi ya.Saya Puspa(bukan nama sebenar)!!”terkejut ditegur dek seorang perempuan Sunda sewaktu makan sendirian,usai pertemuan persatuan.

“Ya.. Saya temannya Alex.Dia nggak bisa datang!!”jelasnya menerangkan status sebenar..

Memang saya berjanji bertemu dengan perwakilan pelajar dari sebuah fakulti di sini.Disangkakan lelaki,rupanya perempuan…Terpaksa melayan walaupun keberatan.


RINDU

Saya rindukan saya yang dulu.

Bersekolah semua lelaki memang mengehadkan hubungan saya dengan kaum hawa.Sewaktu di INTEC,saya belajar berkomunikasi dengan mereka.Tetap terbatas..

Ke UNPAD,langkah saya sudah panjang.Sering teruji kerana ini bukan lagi medan sekolah yang terkawal rapi.Mak ayah ditinggalkan di kampung halaman.Tiada jagaan..Hanya kekuatan iman yang mampu mengawal perasaan hati dan menundukkan pandangan..

Saya rindukan saya yang dulu..

Mengayuh basikal fokus ke hadapan,anak gadis berlenggang di depan terus saya memecut laju.Saya takut…

Melihat di depan sekumpulan gadis berkumpul,pasti saya akan buat-buat melakukan sesuatu atau menukar arah bertentangan..Saya takut..

Sekarang…….

Saya tetap takut.. bukan takut perempuan,tetapi takut hati ini tidak lagi bercahaya.Tidak lagi suci..

Saya boleh menjadi tidak bersemangat apabila memikirkan benda ini.Ibadah pada tahap minimum,sebagai penghadang kemerosotan iman yang menjunam..

Dan saya tidak langsung menyalahkan sesiapa jika saya tidak cemerlang dalam ujian.Hanya diri sendiri yang lemah…Wallahul musta’an…


MENCARI SEMANGAT


Setiap sesuatu pasti ada penawarnya.

Masalah boleh sentiasa datang dan pergi.Tetapi kitalah yang menentukan bagaimanakah caranya kita berdepan dengan masalah itu..Sesuatu dugaan itu datang sebagai peluang darjat kita meningkat di sisiNya..

Jangan sesekali berserah pasrah pada keadaan.Kita yang mencorakkan masa depan kita sendiri!!




“Seorang Muslim yang bergaul dengan masyarakat dan dia bersabar dengan kesusahan yang dihadapinya adalah lebih baik daripada seorang Muslim yang hidup senang bersendirian tanpa bersabar terhadap apa-apa pun keadaan”

HR Ahmad




Pesanan Penaja:

1)Entry ini untuk menaikkan semangat yang turun..

2)Sekali lagi,ini adalah pendapat peribadi.Sesiapa tidak bersetuju silakan sahaja memberi komen.Asalkan tahu berhemah dalam berbicara..

3)Tengah merencanakan cuti selama sebulan ;-)

4) Usah ditanya di mana dicari pemuda kahfi,katakanlah "Akulah pemuda Kahfi itu!!!
Semangak2!!!


16 ulasan:

3rdmarch berkata...

chaiyok2..

Ahmad Zulfahmi berkata...

3rdmarch-

Gambatte na ;-)

amal (^^,) berkata...

salam...

entri kali ni bg impak maksima...
(^^,)
i miss that tym too...
trase diri semakin hanyuuuuut...
dan menjunam ke bawah...

Ya Allah selamatkn kami,
y selalu lalai leka dan alpa...
Ya Allah hny padaMu kami memohon dan berserah...

thnkz 4 sharing dis entry...
May Allah bless us...

p/s : semangat3x!!!
slamat mju jaye dlm exam!!!
balik jgn lpe Indo...

anasolehah_7 berkata...

Salam akhi,

Semoga Allah memudahkan urusan dan membantu kita hambaNya yang bermujahadah menjaga hati dan iman.
Ameen:)

Dr.Illy berkata...

salam..

semangat2x abe fahmi!!
kuat2!!=)

Al-Tuah Al-Shahab berkata...

salam,
biasa dah Tuah org kata sombong atau garang atau mcm2 sbb dulu tak suka social sgt...
skrg mcm dah xde org ckp mcm tu,
musibah ke improvement?

p/s:semangak? hehe

eriy berkata...

salam

mmg terkena dan terasa sgt tempias ni

cmne nk handle bnd ni, mama n abah kt rmh, long pun jauh

duha berkata...

assalamualaikum..
erm..insyaAllah semoga dapat mencari diri yang dulu..

"kadang ramai (yg melakukan) tak beerti benar n betul"

doakan semua menjadi manusia yang terbaik..

manusia ni lemah, perlu sokongan dan peringatan..

moga Allah ampuni dosa kita..amiin.

Ahmad Zulfahmi berkata...

Amalina-

salam..

Impak maksima??macam filem lumba kereta tu plak (^^,)

semangat2!!!

Ahmad Zulfahmi berkata...

anasolehah_7-

salam ukhti..

Ameen ;-)

Ahmad Zulfahmi berkata...

DrIlly-

Ye2..

Saya tengah membakar semangat..

2hari lagi nak balik kampung ;-)

Ahmad Zulfahmi berkata...

Al-Tuah Al-Shahab-

salam...

Biasa latu..

Improvement kot rasanya..

tetap semangat ;-P

Ahmad Zulfahmi berkata...

eriey-

Salam...

rileks sudah...

baru ujian sikit je.Bukan turun g berjihad pon??

Xkan nak kalah kot??Hehe

Ahmad Zulfahmi berkata...

Duha-

Salam..

Terimo kaseh la..

Betul sengokti la tu..

Ameen ;-)

miss susi berkata...

assalamualaikum..

nice entry..

hope to be a better person(mengingatkan diri)

ade sesetngh org mencri `dia` yg dulu..ade sesetgh nk lari dri `dia` yg dlu..

p/s=dok aci ah kelik awa..bose~

Ahmad Zulfahmi berkata...

Miss Susi-

Waalaikumussalam...

Hidup ini kan kembara.

Mencari pengertian hidup seorang hamba...

Bdw.ambo kelik awal ada hajat lar~lala