Rabu, 8 Ogos 2012

Sebuah Soff Milik Ummah..




Ini sepotong gambar, diambil ketika solat tarawikh rakaat 9,10 di sebuah masjid di Tasikmalaya, Jawa Barat.

Kelihatan ada pelbagai kerenah makmum yang sendiri-sendiri membuat saff solat.Berdua-duaan, ada yang di bawah kipas.Belum lagi dari
 kesempurnaan saff dengan merapatkan tumit ke tumit, bahu ke bahu seperti yang diperintahkan Rasulullah.

Teringat Umar sampai mengupah jurubetul saff ketika mahu bersolat jamaah. Betapa jauh pemahaman..

Mula-mulanya, saya mengira ini hanyalah simptom terpencil.Rupa-rupanya saya kemungkinan besar salah setelah melihat kondisi jamaah solat di beberapa buah masjid di sini.

Saff solat memang seperti ular kena palu, dan prinsipnya ikut suka.

Bertambah pelik dan hairan apabila solat tarawikh, kadar kecepatan bacaan imam memang luar biasa. Pernah saya mendengar bacaan surah Al-Humazah, yang tersangat cepat, lintang-pukang tajwidnya.

Fokus terawikh pada menyelesaikan 23 rakaat solat secepatnya.Bayangkan hanya sejam diperlukan dari azan Isya' sampailah selesai rakaat witir terakhir.

Bukan dipermasalahkan kadar kecepatan itu, tetapi sudah hilang nilai sebuah ibadah, kualiti entah ke mana.

Belum ditambah dengan tazkirah keafdalan setiap tarawikh mengikut malam.

Menggeleng kepala saya dibuatnya. Jauh kalau mahu dibandingkan dengan tarawikh di masjid-masjid di Malaysia, mahupun di Qoryah Ramadan di Kota Bharu. Bicara bonda tentang meriahnya Ramadan di halaman sendiri, kadang-kadang mencetuskan cemburu nan dalam.

Terasa tidak lengkap Ramadan seperti ini.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ini salah satu situasi di Tasikmalaya, Jawa Barat, Indonesia.

Saya bukan mengeluh, bukan juga menghukum.

Cuma, apa yang saya pertontonkan mampu menjadi suatu gambaran bahawa masih sangat banyak 'homework' untuk para pendakwah, ustaz ustazah, muslim muslimah yang cintakan agamanya, di Indonesia khususnya, seluruh ummah umumnya.

ILMU agama yang sangat 'basic'. Pemahaman masih sangat dangkal. Namun, kehidupan beragama masih hidup di sini, dipertahankan kerana masih menjadi tradisi yang kuat mencengkam.

Saya percaya di pedalaman Malaysia juga sama.Badwi-Badwi Arab juga sama.

Teringat kisah Badwi kencing di masjid Nabawi, dan analogi najis unta dengan kewujudan Allah.

Menyampaikan sesuatu haruslah dengan kadar pemikiran akal seseorang.

Bukan mahu diperdebat, ditahqiq hadis keutamaan saff pertama, cuma konsepnya harus disampaikan dengan bahasa paling mudah dimengerti umum.

Apa yang saya buat? Mengeluh semata-mata?

Dengan kadar saya sebagai seorang musafir di tempat orang, hanya silaturahim , bertukar senyuman, salam-salaman, kenal mengenal menjadi tapak asas.Pokoknya berukhuwwah..

Dan iringi dengan doa agar kebaikan dan perubahan bakal berlaku.

Doa dari kita semua juga.

Kisah ini hanya secebis kisah, dari potongan aneka ragam cerita ummah.

" Wahai Tuhan kami, berikanlah kami hamba-hambaMu kebaikan dunia dan kebaikan akhirat, dan jauhkan kami dari api nerakaMu"

p/s :
Saya memilih mengikut pendapat mengatakan hadis-hadis kelebihan setiap malam Ramadan adalah hadis palsu.Feel free to disagree..


Tiada ulasan: