Ahad, 28 Ogos 2011

Demi Ramadan : Ringankan Beban SOmalia!




Sewaktu masih di sekolah rendah, zaman di mana saya membesar dengan girang sebagai anak kecil, resmi anak-anak, saya suka menonton televisyen.

Rancangan kartun kegemaran utama.Namun di sela-sela itu, televisyen sering memaparkan keadaan di sebuah tempat di Afrika, bernama Somalia.Ibu kotanya dikenal sebagai Mogadishu.

Perang saudara di sana, sehingga kondisi negara tidak terkawal dan akibatnya 'pelanduk' yang menjadi mangsa.

Makanan sangat langka, minuman ditagih ke mana.Satu demi satu manusia rebah tidak bernyawa.Anak-anak seusia saya menderita durja.Ibu-ibu sudah kekeringan air mata duka, melihat seksa jiwa si muda belia.

Saya hanya melihat dan memerhati.

Melihat kontijen Malaysia berpartisipasi bersama menghantar pasukan pengaman dan bantuan ke Somalia.Masih ingat lagi beret-beret biru muda yang dipakai askar Malaysia.MALBATT panggilan buat mereka.Kepanjangannya apa , saya juga kurang pasti.




Ramadan Ini..

" Kasihan mereka di Somalia!"

Kata-kata seorang senior Indonesia sewaktu bertafakur pasca solat Zuhur di Masjid Asy-Syifa.Kasihan juga terbetik di hati kecil tatkala sama-sama membuka lembaran akhbar.



Kasihan tinggal kasihan.

Kasihan yang tidak membantu meringankan.

Kasihan manusia versi reaktif.

Hari ini masih ada sisa 2 hari lagi Ramadan 1432 Hijrah.

Peristiwa saya melihat di kaca televisyen tadi, berlaku sekitar 15 tahun silam.Zaman bocah riang, tidak mengenal erti dunia.

Sekarang apa kata dunia, seandainya jiwa anak-anak tadi masih lagi tidak berubah?

Apa kata Tuhan?

Apa kata baginda Nabi?

" Sesiapa yang tidak mementingkan urusan kaum Muslimin, bukanlah dia dari kalangan mereka!"

Kalam Rasul mengusik sendu jiwa Ramadan akhir.

Makan berkecukupan.Enak dan lazat..

Kadang-kadang sampai membuntal kenyang. Lupa akan nikmat Tuhan.Lupa juga akan dendangan Surah Ar Rahman..

" Nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?!"

Ya Tuhan...

Aku lupa.

Aku pentingkan diri sendiri.

Aku fikirkan tembolok sendiri untuk diisi.

Wang aku, punya diriku.

Aduhai kejam sekali nafsu.

Anak-anak itu bukan berlebihan.

Mereka bertarung dengan nyawa, memperjudikan diri.

Dan adakah aku hanya akan memerhati.

Tidak sesekali ya Tuhan.Sesekali TIDAK...




Perhatian :

Salam sahabat-sahabat semua..

Anda Muslim?Atau Kristian? Hindu atau Buddha?

Siapapun anda, sumbanglah sesuatu untuk mereka.Atas nama kemanusiaan, tolonglah mereka.Sekecil apapun..

Bagi yang Muslim, lebihlah tanggungjawab di pundak anda.

Apa yang bakal dijawab di hari akhir nanti, tatkala anak-anak Somalia tadi bertanya.

" Saya mati kelaparan.Kenapa anda tidak menolong sedangkan anda berlebihan makanan di tempat anda.?!"

Allahu..

Sumbangkanlah wang anda ke akaun Maybank (5621 4270 8704) atau akaun CIMB (1259 0000 804 058) atas nama Islamic Relief Malaysia..

Bersama kita ringankan beban !



2 ulasan:

Ds.Izhar berkata...

Kalau nak bagi sumbangan dr Indonesia?

Unknown berkata...

Ds. Izhar~

Maaf lambat membalas.

Kalau di Indonesia, boleh melalui Aksi Cepat Tanggap..

BCA 6760300860, MAN 1280004793136, BSM 1010009990, Permata Syariah 0970613048 a/n AksiCepatTanggap

Bisa mengunjungi web ACT juga http://www.act.or.id/site/home..

Terima kasih..