Sabtu, 23 Julai 2011

Adding Life To Years...





If you cannot add years for life, do add life for years..

Inilah mottonya dunia Ilmu Kedokteran Fisik dan Rehabilitasi atau dalam bahasa Inggerisnya Physical and Rehabilitation Medicine.

Dunia kedoktoran yang bergelut dengan usaha maksimal untuk mengembalikan fungsi manusia kepada normal pasca mendapat sesuatu penyakit, yang tentunya menjejaskan fungsinya.

Di kalangan dewasa, pengunjung tersering adalah penderita angin ahmar atau stroke.

Fungsi-fungsi otot harus dirangsang dengan latihan fizik untuk mengelakkan otot tadi menyusut akibat tidak digunakan.Dan juga bagi pesakit yang masih terlantar, keluarga diajarkan untuk mengubah posisi pesakit selang beberapa jam, bagi mengelakkan decubitus ulcer ( luka bernanah akibat baring terlalu lama).

Selain pesakit stroke, datang juga pesakit sakit belakang. Sering terjadinya kerana kesalahan posisi duduk, terutamanya pada pekerja-pekerja pejabat.

Kanak-kanak juga ada yang datang berkunjung dengan ibu bapa masing-masing.

Peratusan terbanyak adalah dengan penyakit Cerebral Palsy (CP), sejenis penyakit persarafan yang menyebabkan pertumbuhan anak terbantut,sama ada dari segi pergerakan, bahasa, sosial , fungsi akal (kognitif) dan sebagainya.Sabar si ibu tidak berputus harap pada si jantung hati.

Dan di sini juga ada ruangan untuk pembuatan alatan bantu seperti kaki palsu, kasut khas untuk penyakit tertentu dan sebagainya. Berhati-hati bagi yang tidak biasa dengan debu dan bau di ruangan ini, kerana ada kemungkinan terkena Allergic Rhinitis seperti saya.

Walaupun hanya seminggu bermastautin di sini, ilmunya sangat bermanfaat, mengajar diri untuk menjadi sumber manfaat kepada sesama insan.

Sesungguhnya harapan hidup berkualiti itu akan sentiasa subur adanya..

"Adding life to years"


Info Tambahan :

1) Allergic Rhinitis merupakan penyakit dengan gejala bersin-bersin, rasa gatal, hidung keluar hingus berair dan banyak air mata keluar.Sering terkena pada yang alergik.

2 ulasan:

budakeciQ berkata...

like ur quotes !:)

"if u cannot add years of life, do add life for years" !

Ahmad Zulfahmi berkata...

budakeciQ~

Itu slogan Physical and Rehabilitation Medicine :))