Jumaat, 1 Februari 2013

Travelog Seorang Daie




Saya kali pertama mengenali penulis ini dengan karyanya Pelik Tapi Benar.

Sebuah buku yang pada anggapan saya pada waktu itu sangat menarik dan membuka minda tentang rukhsah dalam solat seperti solat sewaktu memegang bayi, membuka pintu dan dalam keadaan musafir.

Kalau diselak kitab-kitab hadis dan feqah memang ada hadis-hadis yang membuktikan.Yang lebihnya pada buku tersebut adalah ilustrasi-ilustrasi yang disertakan bersama.

Jelas.


Setelah beberapa tahun diterbitkan oleh Telaga Biru, Kementerian Dalam Negeri menarik balik buku ini dari pasaran Malaysia kerana dikatakan dapat menggugat akidah orang Islam.

Setakat pemahaman dangkal saya, saya tidak nampak di mana kesalahannya.

Sewaktu berjalan mencari buku di Pesta Buku 1 Malaysia di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), saya tertarik dengan buku biografi travelog Ustaz Abdul Rahman ini.

Buku Travelog Seorang Daie banyak menceritakan pengalaman peribadi penulis. Dari semenjak zaman anak kecil, menjadi anak yatim, berdagang kuih muih, menahan lapar dengan meneguk air paip, terlibat dengan kancah merokok.

Kemudian, diberi hidayah untuk belajar agama di Sinagapura, merantau lagi ke Jawa Tengah, sambung lagi ke bumi Madinah.

Pengalaman beliau menguruskan masjid-masjid, di samping cerita bobrok Melayu, banyak membuat saya terfikir perangai bangsa sendiri.

Tidak senang dengan kejayaan orang lain, malah mencantas pula kerjanya.

Sebuah buku yang banyak memberikan motivasi untuk berjaya kepada semua lapisan masyarakat yang cintakan kebaikan dan kebenaran.

Di Malaysia, buku ini diterbitkan oleh Telaga Biru dengan harga RM 20.00.

Tidak rugi membelinya.Percayalah...

Tiada ulasan: