Khamis, 14 Februari 2013

Sakit Bukan Alasan Untuk Meninggalkan Solat



Saya secara tidak sengaja bertemu dengan buku ini ketika singgah di Syarikat Muda Osman, Kota Bharu.

Anggapan saya buku ini seperti buku fekah ibadah pesakit yang lain.Tiada yang berbeza.

Saya silap.

Selain daripada ilmu-ilmu ibadah yang diterangkan dalam buku ini, yang menarik adalah disertakan kajian dan kaji selidik yang dilakukan terhadap kakitangan Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu.

Antara dapatan yang diperolehi.

  • 74 % pesakit meninggalkan solat kerana segan dan malu.
  • 85.6% pesakit dianggap malas, cuai dan tidak mengambil kisah perihal solat.
  • 53.7% pesakit langsung tidak merungut walaupun meninggalkan solat.
  • 41.9% pelawat/keluarga pesakit yang kadang-kadang bertanyakan perihal solat pesakit.
Dapatan ini sangat menarik perhatian saya.

Saya percaya peratusan ini mewakili hampir semua hospital di Malaysia.
Konsep Hospital Mesra Ibadah sudah dipelopori di Malaysia, namun setakat ini, prosesnya masih belum menyeluruh.

Saya percaya masih ada hospital yang tiada kemudahan untuk pesakit solat di samping aspek promosi kepada kakitangan hospital yang banyak berinteraksi dengan pesakit.

Pendedahan kepada para pesakit dan keluarga pesakit juga perlu dititik beratkan.

Saya teruja untuk melihat peranan yang dimainkan majlis agama negeri, YADIM, JAKIM, NGO-NGO seperti PPIM, PAPISMA, Ikram Health dan sebagainya dalam menelusuri isu ini.

Prospek dakwah dalam dunia perubatan sangatlah luas....


Tiada ulasan: