Rabu, 9 Mac 2011

Kerna Daku Bukan Singa Kandang..


Dalam kesibukan bertugas dan belajar, buku, selaku pendamping saya yang paling setia, tidak pernah ditinggalkan.

Saya meminati sesuatu yang bersemangat, motivasi, irama positif. Dan saya sangat suka berkongsi dengan orang tentang pengalaman peribadi yang dilalui setiap hari.Ketika ini, Negeri 5 Menara sedang dihadam.Sebuah karya A.Fuadi.Ada sesuatu magik istimewa yang dipamerkan beliau.

Saya baru beberapa puluh lembar membelek.Dan di sini, saya terinspirasi untuk berkongsi sebuah bait penggugah semangat dan jiwa.


Orang berilmu dan beradab tidak akan diam di kampung halaman
Tinggalkan negerimu dan dan merantaulah ke negeri orang
Merantaulah, kau akan dapatkan pengganti dari kerabat dan kawan
Berlelah-lelahlah, manisnya hidup setelah terasa setelah lelah berjuang

Aku melihat air menjadi rusak karena diam tertahan
Jika mengalir menjadi jernih, jika tidak, kan keruh menggenang

Singa jika tak tinggalkan sarang tak akan dapat mangsa
Anak panah jika tidak tinggalkan busur tak akan kena sasaran

Jika matahari di orbitnya tidak bergerak dan terus diam
Tentu manusia bosan padanya dan enggan memandang

Bijih emas bagaikan tanah biasa sebelum digali dari tambang
Kayu gaharu tak ubahnya seperti kayu biasa
Jika di dalam hutan...



Dengan irama Man Jadda Wajada, Sesiapa yang bersungguh-sungguh dia pasti berjaya..

Ayuh kobarkanlah semangat, berjuang dengan darah dan air mata, masa dan tenaga, demi hidup yang gemilang untuk agama, bangsa dan negara...


Tiada ulasan: