Jumaat, 5 Mac 2010

Kerana Jiwa Cassanova : Wasiatku Buat Sahabat dan Teman..






Alhamdulillah , pujian kepadaNya..Manusia hanya mampu merancang, tetapi hanya Dia yang menentukan segala-galanya..

A yang kita rancangkan, kadang-kadang ia menjadi B. Putaran roda kehidupan boleh melahirkan pelbagai rencah , yang mungkin sahaja di luar andaian kita, sebagai insan biasa.

Artikel yang saya hasilkan pada hujung Februari lepas dengan tajuk " Irama Cassanova Makhluk Bergelar Lelaki" , ternyata menjadi artikel hits, dengan izinNya.Setiap hari lebih 100 pengunjung yang meninggalkan jejak di maxchempaka.blogspot.com.Suatu catatan rekod sepanjang kehidupan saya sebagai seorang penulis blog.


Tujuan Saya...

Setiap benda boleh dilihat dari pelbagai sudut pandang. Begitu juga dengan mana-mana artikel yang saya tulis.

Ada ramai pembaca senyap, menilai dalam diam, juga berbincang secara diam, di luar kotak pengetahuan sang penulis, si pelontar idea.Ada yang mengiyakan artikel itu dengan ' menarik' ataupun 'hebat'.Dan ada juga memberi sudut sisi pandangan peribadi dengan berkongsi komen di blog saya..

Tetapi, saya percaya ada juga yang mungkin kurang senang dengan pendekatan saya.Ya pasti...Mana mungkin semua benda atas muka bumi ini 100% dipersetujui bersama secara jamaah.Kalau Rasulullah masih hidup pun di atas muka bumi, dan bertanding pilihan raya di Malaysia, saya percaya Rasulullah akan menang tetapi juga saya percaya, pasti akan ada juga undi yang menentang..

Berkenaan artikel tadi, masalah akan timbul jika persepsi pandangan sang penulis berbeza dengan para pembacanya.Setakat ini, ramai yang masih ' bergelombang sama' dengan saya. Sudut pandang atau perspektif sama, buktinya dengan komen dan bual bicara teman-teman secara langsung ataupun melalui dunia maya seperti Facebook dan Yahoo Messenger..

Penulis menulis, perspektif yang benar tentang artikel itu juga datangnya dari penulis..


Lelaki= Cassanova?

Cassanova itu seorang lelaki, tetapi tidaklah semua lelaki adalah Cassanova.

Mungkin ada segelintir yang menganut doktrin Cassanova secara membuta tuli, menjadikan nafsu sebagai tuhannya.Mungkin...

Artikel saya, dengan ini ditegaskan, TARGETNYA adalah LELAKI. Saya , kamu, dan mereka yang bernama lelaki. Yang tidak pernah datang bulan, berpangkalkan nama Ahmad,Muhammad, yang namanya di'bin'kan, bukan di'binti'kan..

Itulah lelaki...

Dalam tulisan saya, saya tidak menghalakan peluru kepada sesiapa, sekadar berkongsi pandangan dan nasihat. Agar jiwa dihalakan kepada kebaikan dan dijauhkan dari segala keburukan..

Semuanya bertitik tolak dari pengalaman. Sahabat-sahabat mengatakan teori saya tentang bab ini lengkap,sempurna, cuma kata sahabat, tidak berguna teori kalau tidak dipraktikkan..Saya setuju dan saya maklum tentang kelemahan saya di sini..

Rasulullah kata, aib dan dosa kita tidak perlu kita dedahkan, cukuplah sekadar kita rahsiakan dang tebuslah dengan taubat sebenar-benarnya..

Saya segan dan malu apabila berbicara hal ini. Orang yang baru mengenali saya, boleh menyangka saya orang agama, keluaran sekolah agama, mamat masjid dan sebagainya. Walhal sahabat-sahabat saya yang sudah lama mengenali diri bernama Ahmad Zulfahmi ini, mereka tahu saya macam mana suatu ketika dahulu..

Dahulu...

Berjemaah dan masjid hanya kunjungan rutin sekali seminggu..

Dahulu...

Saya anak sulung yang banyak melukakan hati mama dan abah,degil,banyak menumpahkan air mata sedih kedua insan tersayang kerana saya...

Dahulu..

Saya anti pengawas, anti naqib dan anti badan agama..

Dan dahulu...

Saya juga berhati dan jiwa Cassanova. Mulut manis, prihatin, itu modal saya..Ada perempuan terluka pasti. Saya tidak pernah menjanjikan apa-apa, cuma kadang-kadang seronok diambil berat, ditanya khabar..


Pesan..

Saya memberi risiko berkongsi coretan hati ini. Ada sahabat mungkin tidak menyangka, ada adik mungkin tidak percaya..Dan mungkin juga, kata-kata saya mungkin akan jauh dari menerobos hati manusia lainnya, kerana saya dahulu lebih durjana..

Kadang-kadang, saya memikirkan, saya seorang yang cukup hina. Saya tidak punya apa-apa akhlak yang istimewa. Apabila memandang sahabat-sahabat yang jauh lebih baik, sama ada lelaki atau perempuan, saya kagum dengan mereka, apatah lagi jika membandingkan diri dengan mereka..

Semoga Tuhan memelihara sahabat-sahabat saya dan membalas jasa mereka.Mereka mengajar saya erti sebuah kehidupan, makna dosa dan pahala..

Tetapi...

Seburuk-buruk perilaku saya, harapan saya masih menyala agar Tuhan mengampunkan dosa saya. Saya tidak sanggup berkongsi neraka dengan Abu Jahal dan Firaun. Saya tidak sanggup untuk itu..

Dan kalaulah dengan berkongsi artikel ini, berkongsi coretan hati ini, mampu menyedarkan insan-insan di luar sana, mampu menghapuskan dosa saya yang bertimbun-timbun dahulu, saya SANGGUP untuk meluahkan perasaan terbuku di jiwa, dengan lakaran pena di blog ini..

Sama ada manusia memandang hina, durjana, ataupun tidak, dan kalaulah ada hati mana-mana manusia dibukakan hidayah dengan asbab artikel saya, pujian bagi Allah, saya cukup senang dan gembira...

Sekurang-kurangnya adalah dosa saya yang dilakukan dahulu , yang mungkin diampunkan Allah dengan sebab kebajikan yang saya buat, walaupun secebis cuma..

Sekiranya saat ini malakul maut datang menjemput, saya sangat berharap perginya saya, meninggalkan manfaat, bukan membekaskan contoh teladan buruk kepada orang lain..

Andainya waktu yang ditentukan itu adalah saat ini, saya mohon sepenuh hati agar adik-adik saya yang berlima, agar mereka menjadi anak-anak yang soleh dan solehah, taat dan mendoakan mama dan abah, bukan seperti saya dahulu...Agar mereka boleh menggantikan saya berbakti jiwa dan raga kepada mereka berdua.Saya sayang adik-adik saya, lebih-lebih lagi mama dan abah.Saya sayang mereka..

Dan saya sangat-sangat berharap, artikel-artikel saya ini adalah medan bukti bahawa inilah padang yang pernah saya gunakan untuk memberi manfaat kepada sesama. Dan saya mohon kepadaNya, janganlah medan ini menjadi medan orang marah, membenci dan menyakiti hati..

Cukuplah dosa sudah bertimbun, jangan pula blog ini menambah derita...

Ya Allah, semoga blog dan artikel ini menjadi bukti aku pernah mengajak manusia ke jalanMu yang diredhai...

Sesungguhnya aku faqir kepadaMu ya Allah...

Ampunkan dosaku Ya Rabbi..





Ketika darjah 1, mama ( berkurung kuning) adalah cikgu kelas merangkap mamaku..






Sewaktu darjah 4...


Sebelum berangkat pertama kali ke Bandung, saya bersama mama, abah, dan adik-adik tersayang..

Tiada ulasan: