Khamis, 25 Mac 2010

Apa Salahmu Dibuang?


Pemimpin itu harus jujur, berani mengakui kekurangan, mahu menerima kritikan dan masukan dari orang lain..

~ Muhammad Natsir, bekas Presiden Masyumi, bekas Perdana Menteri Indonesia...





Ini kata keramat milik insan hebat bernama Muhammad Natsir. Hebat ilmu agamanya, bergegar gelanggang politik Indonesia kerananya..


Tetapi Pak Natsir ini sudah lama pergi meninggalkan kita. Hanya tinta bikinannya seperti Fiqh Dakwah dan Kapita Selekta yang masih menerobos pemikiran kita di zaman peninggalannya..

Ustaz Fadzil Noor
Sekejap singgah di arena politik tanah air, Parlimen sentiasa hangat dengan pelbagai isu yang dibangkitkan, sama ada dari pihak kerajaan atau pembangkang..

Perhatian saya kembali pada tahun 2001, hampir 10 tahun silam.Ketua Pembangkang pada waktu itu, Allahyarham Datuk Fadzil Noor bangkit mempersoalkan kerajaan yang memandang enteng isu buang bayi, bunuh bayi..


Padahal statistik pada waktu sudah menunjukkan tanda aras kerosakan kronik pada nilai masyarakat. Adunan cantik antara ayat-ayat Allah dengan situasi politik kemasyarakatan..


Bahasanya ikhlas, tuntas dari hati, sambil berkostumkan baju Melayu yang sama buat 2 hari berturut-turut di Parlimen..Tidak perlu berhujah panjang, pengaruh kezuhudan yang terpancar itu sudah jelas, murni terserlah..


Selagi mana kebenaran itu muncul, sama ada dari barisan kerajaan atau pembangkang, saya akan tetap ISTIQAMAH dengan kebenaran..


Dalam bab buang bayi, saya berlepas diri dari kerajaan. Mungkin ada usaha rawatan dan pencegahan, tetapi bagi saya ianya tidak seberapa dengan apa yang dijanakan kerajaan sendiri..


Berapa banyak konsert-konsert tidak berfaedah dari artis terkinja-kinja yang diberikan permit, berapa banyak kelab-kelab malam, kasino, aktiviti pelacuran yang dipandang sebelah mata.Ini irama munafik, talam dua muka..


Selaku rakyat marhaen, saya sangat berharap ada tindakan proaktif dari kerajaan terutamanya dalam isu ini..


Bak kata Pak Natsir, maruah kerajaan tidak akan berkurang kalau kerajaan proaktif dan sanggup bangun memberantas permasalahan ini sampai ke akar umbi..


Sistem pendidikan, informasi hebahan di televisyen, internet dan sebagainya, sistem hukum syari' dan yang lain harus ada anjakan paradigma, bukan sekadar retorik musiman. Kerana sekarang musim orang buang bayi..


Percayalah, jika ini dibenarkan berleluasa, tidak pelik jika suatu hari nanti anak-anak luar nikah tidak lagi dianggap sebagai suatu hasil dari perbuatan negatif..Sedangkan tidak memakai celana dalam sempena Valentine, sudah dianggap tidak mengapa atas dasar kebebasan individu..


Ini tidak aneh seandainya pada masa hadapan, anak-anak luar nikah dan seks bebas juga mahu juga dianggap sebagai KEBEBASAN INDIVIDU..


Saya selaku seorang rakyat biasa, hanya mampu berbuat semampu saya. Dan kerajaan dengan sepenuh kuasa yang ada, semestinya lebih berperanan aktif..


Hanya luahan rasa dari rakyat jelata..







Tiada ulasan: