Sabtu, 20 Disember 2008

Jatinangor Weirdies...

Hmm...Hampir tamat satu lagi secebis waktu dari kehidupanku untuk hari ini.

Alhamdulillah tamat sudah ujian sistem 'DermatoMusculoSkeletal System(DMS)'.

Penat..Mental dan fizikal.

Bayangkan 200 soalan objektif perlu dijawab selama 3jam 20 minit.Habis buah fikiran dimuntahkan untuk mencari suatu jawapan.Tidak semudah itu memilih satu dari lima pilihan jawapan..

Yang terbaik telah dikerahkan.Moga-moga dengan izinNya,InsyaAllah,yang terbaik juga hasilnya nanti..

Akan tetapi,topik kali ini bukanlah tentang ujian.Sedikit ingin berkongsi rasa pengalaman hari ini..Sudah lumrah kejadian di sini,tetapi hati tetap tergeletek lucu.


PERISTIWA 1:


Sepanjang pagi,beruzlah dalam bilik.Bertemankan buku-buku di sekeliling dan komputer riba di depan mata.Tidak sedar panggilan azan Jumaat hampir menjelang.Sebagaimana rutin mingguan,solat Jumaat pastilah di Masjid Jami’ As Solihaat Cikuda.

Azan pertama dikumandangkan tatkala kaki baru melangkah masuk ke dalam ruangan masjid.Usai solat sunat,aku mengesan sedikit riak kepanikan terjadi antara bapak-bapak yang mengungsi saff paling hadapan.

Pak Idin,sang bilal hari Jumaat tidak nampak batang hidungnya!!

Kecoh hanya seketika.Tiba-tiba,bangunlah seorang lelaki,berkaca mata, berpeci putih.Kedut seribu pada raut wajahnya jelas memperihalkan gerangan usianya..Biasa dipanggil Aki Mulyana.Dia dinobatkan orang kampung sebagai warga paling tua di RT 02 Cikuda.

Sedikit gusar bermain di hati.Dengan alunan suara tersekat-sekat di kerongkong,dia membaca bait-bait zikir sebelum khatib naik mimbar.Kemuncaknya,azan kali kedua..Tebaklah sendiri apa jadinya.Dengan sisa suara yang ada,antara dengar dan tidak..

Aku tunduk memandang lantai,tersenyum simpul..



Aki Mulyana (barisan depan,dua dari kiri)


PERISTIWA 2:


Usai kertas DMS pada pukul 5 petang.Hati tidak bercadang ingin pulang ke rumah.Malas..Jam 7 malam nanti harus turun lagi.Ada jemputan makan malam dengan Pengarah JAWI yang datang melawat ke Jatinangor..Untuk mengisi masa senggang,aku halakan motorsikal ke penghujung jalan Hegarmanah.Rumah adik kelasku,Jamal,menjadi tempat bertandang.Datang dengan tujuan memberi sedikit amanat dan nasihat.

Tiba waktu Maghrib..Kami melangkah ke masjid berdekatan rumah Jamal.Sesampainya di masjid,rupa-rupanya jamaah sudah selesai.Mereka terus iqamah tadi,tanpa solat sunat sebelum Maghrib.Berdua,kami berjamaah sambil dihiasi dengan hingar-bingar anak-anak yang bermain di dalam masjid.

Al-kisahnya,sewaktu sedang wirid,aku melirik Pak Imam yang masih khusyuk berada di tikar sejadahnya.Tiba-tiba perlakuannya menyebabkan aku tersentak.Dibuangnya kilas kain pelikat,pecinya diletak ke samping dan dengan selamba, badannya dilabuhkan terus di atas tikar sejadah tadi.Kain pelikat tadi lantas bermetamorfosis menjadi selubung yang mahsyuk.Anak-anak yang tadinya ligat bermain,kini seakan-akan tertarik sama untuk ‘berjamaah’ bersama dengan Pak Imam tadi ; ayah mereka…

Jamal memandangku sambil terukir senyum di bibirnya.Aku hanya mampu menggarukan kepala yang tidak gatal…


JAUH BERJALAN LUAS PENGALAMAN

Masih ada seribu satu cerita yang belum dikongsikan.

Sudah terbiasa dengan sebuah negara yang dinamakan sebagai Indonesia.

Lain kali,mungkin dengan justifikasi dari cerita-cerita dari bumi Merah Putih.

Buat kali ini biarlah sekadar sedikit gambaran awal apa sebenarnya yang terdapat di sini..




P/S Cerita ini berlaku pada 12 Disember lepas.Lambat untuk di’post’..

Tiada ulasan: