Khamis, 11 Disember 2008

Demi Sebuah CINTA..


“Anakku,sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu,”berat hamburan kata-kata Sang Bapa.

“Ayahku,kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu.Insyaallah, engkau akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar,”ringkas balasan Sang Anak.

Diseka perlahan rembesan manik-manik jernih dari kelopak matanya. Tidak terbayang kalbu sang Bapa tika itu.Hati pedih bak disiat-siat sembilu bisa sambil pisau di jemari menggeletar maha hebat..Sang Anak menunduk rela,pasrah dalam ketaatan.Luluh tangkai jantung pasti melihat cereka ini...Demi sebuah CINTA,Ibrahim sanggup memperjudikan nyawa buah hati pengarang jantungnya..

Takjub!! Suatu jawapan yang cukup agung..Pasti, tidak terfikir di dalam benak seorang manusia yang waras akalnya, untuk menyembelih darah dagingnya sendiri.Akan tetapi,kepatuhan dan ketaatan kepada perintah Yang Esa, lebih jauh diutamakan..Begitulah kisah Ibrahim dan puteranya Ismail yang dipotretkan Allah dalam Surah As-Soffat (37:102).

Saban tahun, kita lewati tanggal 10 Zulhijjah..Semua maklum inilah tarikhnya Hari Raya Aidil Adha,hari kebesaran umat Islam.

Cuma sayang seribu kali sayang..Aidil Adha seakan-akan sudah tiada tempat di hati sesetengah daripada kita.Taring dan sengatnya entah ke mana menghilang. Hambar!Tawar!..Cuti yang sekadar sehari dua,digunakan untuk bersantai.Mahasiswa lena di katil empuknya,penjawat awam senang bergoyang kaki di istana masing-masing,anak-anak kecil terpaku melongo di hadapan kaca TV dari pagi hingga ke petang..

Mulut mungkin mahu menidakkan,pandangan mungkin disebelah matakan,tetapi hakikatnya inilah fenomena yang mula membarah dalam nubari masyarakat kita.Pahit pasti,tetapi itulah yang harus ditelan..

Di mana titik khilaf itu??

Jelas,dangkalnya kefahaman tentang peri pentingnya Aidil Adha itu kian membelenggu jiwa-jiwa Muslim hari ini.Manifestasi pengorbanan Ibrahim dan Ismail langsung tidak membekas di hati.Kosong..Adakah sama nilai tumbangnya seekor lembu korban dengan jasad mulus Ismail?Andai dikumpul semua haiwan korban AidilAdha nanti pun,tetap neraca pengorbanan memberat kepada Ismail.Jelas..

Wahai teman sekalian...Tatkala nanti laungan Allahuakbar menggamit suasana pagi 10 Zulhijjah,marilah kita sama-sama menghayati erti sebuah pengorbanan.Berkorban terpisah dengan keluarga tersayang di seberang,berkorban bergelut dalam jerih-perih dunia kedoktoran...Semuanya mengandalkan jiwa,masa,tenaga,harta..Alangkah rugi andaikata pengorbanan itu, hujung pangkalnya tidak ketahuan..Atau sekalipun tujuan itu wujud,tetapi berkiblatkan materialisme hedonistik sesaat cuma,tetap ia tidak punya pulangan.Korbanlah kita kernaNya dalam rangka kita sebagai hamba dan khalifah di bumiNya.Inilah cinta yang abadi dan hakiki,dambaan hati...

Semuanya kerana CINTA...

Tiada ulasan: