Selasa, 10 Julai 2012

Sebaik Harta Dunia Di Birai Sakit..



Si ibu tua itu tetap setia mendampingi suaminya yang merana sakit.

Di birai katil, itulah mihrab baktinya kepada sang suami.Penuh ketaatan.

Saat saya menekan perut suaminya yang kembung, membuncit, dek tidak mampu membuang air kecil, suaminya mengaduh sengsara.

Ooush..Ooush..

Kesakitan sekali.

Kesumba merah warna air seni yang mengalir dari tiub kencing.

Sambil mengurut, mengeluarkan kencing suaminya yang tersumbat, saya perlahan melirik si ibu tua.

Manik-manik halus,berjejeran,membasahi lurah pipinya yang sudah keriput dimakan usia.

Di antara sela berkhidmat kepada pak cik itu, saya bermonolog sendiri.


" Sangat suci dan berkah hubungan pasangan tua ini."

Hati saya mengesan aura ikhlas dari raut wajah si ibu tua.


" Terima kasih doktor!"

Genangan air mata si ibu, hanya dibalas dengan senyuman mekar dari saya.

Suaminya masih tersandar lemah.

" Saya pergi dulu bu ya.Assalamualaikum.."


Sebaik-baik Harta


' Dunia itu harta, dan sebaik-baik harta dunia adalah seorang perempuan yang soleh'

Hadis Riwayat Muslim

Dalam menderita kesakitan, namun saya percaya bahawa lelaki itu sangat bahagia.

Bahagia kerna mempunyai sebaik-baik harta dunia, penenang hati gundah gulana, pembangkit semangat tika duka, harta yang berupa seorang isteri yang solehah.

Semoga kita semua mendapat isteri yang solehah dan suami yang soleh, berbahagia di dunia sehingga ke Syurga hendaknya.Insyaallah~


Tiada ulasan: