Rabu, 2 November 2011

Yoyoh Yusroh, Mutiara yang Telah Tiada



Saya langsung tidak mengenalinya sebelum ini.

Mengenalinya hanya pabila jasadnya sudah tidak bernyawa lagi.

Di dada akhbar di Indonesia, gempar kehilangan sang permata.


Yoyoh Yusroh, Mutiara yang Telah Tiada

Tabik hormat saya buatnya.

Saya terhenyak dengan peribadinya.

Walaupun sibuk di Parlimen Republik Indonesia, dengan anak seramai 13 orang, suami untuk dijaga, berjawatankan ibu, isteri, nenek dan seorang pemimpin, semuanya ada pada dirinya.

Lengkap.

" Saya ingin menjadi ejen rahmatan lil 'alamin"

Kata-kata Yoyoh Yusroh, yang lebih mesra dipanggil ummi, mengetuk tangkai qalbu.

Dia pejuang Palestin, dia pembela saudara di Sudan.

Apa yang saya dapat dari buku ini adalah, bahawa mati itu , walaupun siapa empunya diri, doktor, ulama, ustaz, cikgu, tiada yang tahu bilakah jadual dirinya bakal dijemput Malakul Maut.

Saya melihat diri.

Membandingkan dengan orang yang hebat lakaran amalnya, melangit saya mendongak dek kecilnya diri.

Banyak masa yang diri ini siakan, sedangkan diri Ummi, disela-sela kesibukan super, tetap istiqamah dengan 3 juzuk bacaan Al-Quran setiap hari.

" Istirehat yang sebenar hanyalah di Syurga!"

Kata-kata Ummi terngiang-ngiang di telinga.


Di dunia kita tidak pernah bersua muka, semoga di Syurga kelak, kita bertatap mata.


Semoga dirimu berbahagia di samping Khadijah yang diidolakan, berbicara dengan Aishah yang setia, berbual mesra dengan Fatimah, si solehah taat.

Semoga Syurga buatmu Ummi.




Beberapa hari sebelum meninggal, beliau menuliskan SMS berisikan kegelisahan dan muhasabah hatinya kepada seorang akhwat:

" Ya rabb, aku sedang memikirkan posisiku kelak di akhirat. Mungkinkah aku berdampingan dengan penghulu para wanita Khadijah Al-Kubra yang berjuang dengan harta dan jiwanya? Atau dengan Hafshah binti Umar yang dibela oleh Allah saat akan dicerai karena shawwamah (rajin puasa-red) dan qawwamahnyaI (rajin tahajud-red)?
Atau dengan Aisyah yang telah hafal 3500 an hadits, sedang aku.... ehm 500 juga belum... atau dengan Ummu Sulaim yang shabiroh (penyabar) atau dengan Asma yang mengurus kendaraan suaminya dan mencela putranya saat istirahat dari jihad... atau dengan siapa ya. Ya Allah, tolong beri kekuatan untuk mengejar amaliah mereka... sehingga aku layak bertemu mereka bahkan bisa berbincang dengan mereka di taman firdaus-Mu."

Tiada ulasan: