Selasa, 25 Oktober 2011

Jurus QIYAM Seorang Doktor



" Alah oncall lagi!"

"Penat la, malas la!"

Inilah ayat-ayat yang paling sering dikumandangkan oleh pelajar-pelajar perubatan.

Berkeluh-kesah meratapi hari perlu berjaga malam, dengan serbuan pesakit nan pelbagai kerenah. Semuanya merobek perasaan.Hati tidak senang.

Saya juga, selaku seorang pelajar perubatan, tidak terlepas dari terpalit pengaruh yang sama.

Pernah sewaktu jaga di ruangan , saya dibangunkan oleh keluarga pesakit.


Jam menunjukkan pukul 230 pagi.

Saya sudah terjelepuk di kaunter jururawat.Serba sedikit tenaga mahu disisakan untuk perjuangan panjang untuk keesokan harinya.

" Doc, tabung kencing bapak bocor!"

Kata si isteri tercinta. Suaminya pesakit yang bermastautin di ruangan.

Jujur, saya sangat mengantuk.

Malas bertamu.

" Ibu, tadi ibu buka penutupnya.Tutupnya kurang kemas.Maka, tidak hairan kencingnya bocor!"

Marah bersarang di akal fikir.

Syaitan berarak menghasut adu domba.

"Oh doc, maaf saya kurang tahu!"

Saya membetulkan sedikit, dan kemudian berlalu dengan muka kosong, meninggalkan pesakit dan si ibu tadi.


Di Rumah

Entah mengapa.Sewaktu sudah selesai berjaga malam, ingatan kepada peristiwa tadi terus bermain di fikiran.

Serba salah jadinya.

Biasanya, senyuman setidaknya saya lirikkan kepada pesakit.

Saya hanya sekilas menjalankan tugas.Mungkin terbawa serangan mengantuk yang nian, waras saya tidak jelas.

Pada jam 230 pagi, saat Tuhan mendekat kepada hambaNya, saya alpa kepada sesuatu.


Sebuah Qiyam

Saya mengerti benar apa itu bangun malam.

Ya tahajud, baca Quran,berdoa dan sebagainya.

Pahalanya segudang, mustajab doanya.

Dan dengan tugas berjaga di ruangan, dengan bilangan pesakit yang bukan sedikit, peluang untuk bangun Qiyam itu ternyata sangat tidak memungkinkan.

Sulit.

Paling sering apa yang saya lakukan, usai solat Isya (sering juga terlambat kerana 'follow-up' pesakit), saya usahakan solat Witir satu rakaat sebagai khatim pada malam itu.Seringkali Witir nan satu itu juga solatnya saya juga dalam keadaan duduk.

Sangat minimal.

Saya terlupa sesuatu.

Benar-benar terlupa.

Saat dinihari, fokus otak hanya pada ertikata Qiyam yang lazim.

Saya tersedar.

Qiyam seorang doktor itu adalah Qiyam menghadap pesakit.

Mengurus pesakit, bukan sekadar untuk tindakan-tindakan kecemasan, namun juga untuk benda-benda kecil seperti membetulkan saluran infus yang tersumbat, ataupun menambah cairan infus yang sudah habis.

Qiyam yang tetap dicatat dalam diari Yang Maha Melihat.

Tetap disaksikan Atid dan Raqib.

Dan alangkah cantik seandai dihiasi dengan doa kesembuhan dan senyuman terukir.

Sebuah Qiyam berupa sedekah waktu dan ketika.

Sedekah waktu dinihari kepada pesakit yang memerlukan tangan sang doktor. Sedekah yang sangat dipinta oleh pesakit dan keluarga yang amat memerlukan.

Kalau tidak kerana beban sakit, nescaya tidak sesekali rasional orang mahu menyusahkan sesiapa.

Kerna doktor tugasnya sang penyembuh( sebagai asbab) , maka, sang doktor dicari dan diperlukan untuk menghulurkan bantu.

Sayang sekali, sedekah waktu pada dinihari itu dilontarkan dengan penuh kesal dan marah, kata-kata nista bermain di awangan.

Sia-sia belaka jadinya.

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima), seperti orang yang menafkahkan hartanya karena riya kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian. Maka perumpamaan orang itu seperti batu licin yang di atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu menjadilah dia bersih (tidak bertanah). Mereka tidak menguasai sesuatupun dari apa yang mereka usahakan; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir. (2:264)


Kapten Kapal Sendiri..

Diri kita adalah milik kita.

Mahu melabuhkan sauh, atau meluncur laju di buana luas, kita kapten kehidupan kita sendiri.

Coraknya terserah tangan yang menari.

Boleh-boleh sahaja berterusan mengomel penat dan letih, malas dan marah, namun, itu tidak membawa ke mana.

Boleh juga, melihat sisi positif sewaktu 'oncall', selain untuk belajar menjadi seorang doktor yang bagus, juga menjadi ladang untuk menyemai Syurga kelak.

Sayang sekali kalau serampang dua mata tidak dimanfaatkan dengan benar.

Doktor yang tetap mampu Qiyam, itu wawasan destinasi.

Semoga dimudahkan...


Tiada ulasan: