Selasa, 27 Julai 2010

Sedamai Hati di Pustaka Aman Press, Kota Bharu

Usai menghantar bonda di medannya mendidik anak bangsa di Tawang, Bachok, Kelantan, saya menyempatkan diri menapakkan kaki di sebuah tempat yang banyak mencetak lembaran baca untuk warga Kelantan khasnya.

Pustaka Aman Press, di Jalan Telipot, Kota Bharu, Kelantan. Sebuah pustaka antara yang paling awal mendapat tempat di Tanah Serendah Sekebun Bunga, semenjak zaman 60 an lagi.


Kalau dahulunya, banyak cetakan dibuat menggunakan alat lama berupa mesin taip, kebanyakan sekarang telah beralih kepada teknologi moden, mesin cetak laser dan sebagainya.

Kebanyakan pengarang yang banyak mendapat tempat adalah pengarang tersohor, anak jati Kelantan sendiri seperti Abdullah Al Qari Haji Salleh (gambar paling kanan) atau nama pendeknya AQHAS. Ustaz Loh Qori panggilan jelata marhaen.


Juga terdapat di sini tulisan-tulisan Profesor Hasbi Siddiqiey, Buya Hamka. Kedua-duanya dari Indonesia. Selain itu, buku-buku pergerakan Islam ala Ikhwanul Muslimin juga terselit seperti karya Hasan Al Banna, Hasan Hudhaibi dan Yusuf Al Qardawi.


Antara Pemandagan Interior Pustaka Aman Press (PAP)








2 Hasil 'Tangkapan'

Rahsia-Rahsia Diri, oleh Muhammad Iqbal, seorang tokoh pemikir dan filosof dari Pakistan.

Wahai orang-orang Barat, bumi Tuhan bukan toko, Emas yang kau anggap murni, ternyata renda nilainya, Peradabanmu sedang membunuh diri, dengan senjata sendiri, Sarang yang dibuat di ranting rapuh, tak akan aman.


Pendakwah, bukan Penghukum, oleh Hasan Ismail Hudhaibi, pengganti Hasan Al Banna sebagai Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin. Beliau adalah seorang peguam yang terkemuka pada zamannya.

"Apabila seorang pengajak sudah memulakan dengan sebuah penghukuman kepada sang yang diajak, nescaya pintu dakwah itu sudah tertutup"




dan tidak lupa juga, Radix Fried Chicken (RFC), telah bertapak di Kubang Kerian, Kota Bharu Kelantan. Lokasinya berhadapan dengan HUSM, Kubang Kerian.

Jom pakat-pakat boikot KFC. Hidup pejuang-pejuang Palestin. Allahuakbar!!



Tiada ulasan: