Ahad, 27 September 2009

Marah Kerana Cinta!!


Dalam kehidupan 2 bulan terkebelakang ini,ada beberapa detik dan ketika yang membuatkan saya sendiri marah,merah padam muka,sakit hati dan sebagainya.Dan di sini saya akan bercerita 2 daripadanya.




KES 1

Tahun ini 1 Syawal disambut di perantauan bersama sahabat-sahabat yang tidak pulang ke kampung.Kami tidak 'mudik' dalam istilah Indonesianya..

Banyak acara diadakan cuma fokus saya pada kesempatan ini adalah pada solat sunat Aidilfitri yang saya kerjakan bersama masyarakat Sunda di Cikuda.

Tempatnya di Lapang Voli (Bola Tampar) Ivona,bersebelahan rumah saya sahaja.

Berduyun-duyun manusia bertakbir,berkumpul memuji Tuhan Yang Esa atas kemenangan setelah sebulan penuh berpuasa.

Seperti biasa,takbir mendayu-dayu,diikuti solat sunat Aidilfitri 2 rakaat berjemaah.

Usai solat,tibalah masanya Khutbah Aid..

Imam yang masih muda memulakan khutbahnya.

Pasang telinga mendengar sedikit sebanyak untaian nasihat kemenangan pada pagi yang mulia itu.

Fokus saya terganggu.

Ada jet pejuang kertas meluncur laju di atas kepala kami.

Sekali..

Dua kali..

Saya mengerling ke belakang.Ingatkan anak-anak kecil membuat onar,rupanya yang tua bangka,'anak-anak kecil' berusia 30,40-an,yang sibuk melancarkan pesawat..

"Kurang ajar"getus hati kecil ini..

Bukan sekadar itu..

Saya bertambah marah,tidak mampu bersabar apabila pandangan dihalakan kepada sekelompok 'makhluk jantan' berkopiah putih elok.

Cantik bersila mereka,hamparan sejadah melapisi punggung mereka,sedang sang khatib masih bersemangat berkhutbah di hadapan..

Berjemaah khusyuk mereka MENGHISAP ROKOK...



Berkepul-kepul asap naik ke udara..

Hisap rokok satu hal,menghisap rokok secara berjemaah di hadapan khatib yang sedang menyampaikan khutbah AidilFitri adalah satu 'kemalangan jiwa' yang cukup luar biasa bagi saya.

Takbir Aidilfitri tadi hanyalah kemenangan retorik,padahal yang disambut adalah kekalahan rohani yang cukup mendukacitakan...

Aidilfitri yang 'kalah' bagiku!!





Kes 2

Sewaktu musim cuti yang lepas,saya menghadiri suatu program kebajikan yang banyak manfaatnya.

Mungkin ramai yang bersama saya tetapi hanya Tuhan yang mengetahui adakah perasaan kita adalah sama sepanjang mengikuti program ini.

Andai namanya kebajikan,bermanfaat,sayalah orang pertama yang menjadi pendokong.

Tetapi sekiranya suatu program bersifat membazir,tiada manfaat,saya akan menyatakan pandangan saya dan saya akan me'lembikkan' promosi yang dibuat.

Jelas,prinsip saya..

Saya tidak akan bercakap mengenai intipati program kerana bagi saya,manfaatnya cukup banyak.

Tahniah kepada penganjur dan panitia yang bertungkus lumus..

Cuma pada kes ini,saya akan menfokuskan kepada suatu ucapan tokoh yang bagi saya cukup melampau dan bodoh.

Saya tiada masalah jika yang dikutuk adalah seorang musuh politiknya.Benar atau salah itu perkara kedua.Saya ada pendirian sendiri,dia punya pendiriannya juga..

Saya masih boleh memahami jika dia seorang pro-ISA,kerana mungkin sahaja bukan saudaranya mendekam lara di Kamunting,tahanan tanpa bicara.Dan mungkin sahaja dia hanya kurang bersetuju, hanya perlu sedikit rombakan untuk ISA.

Terpulang padanya.Manusia boleh berubah bergantung pada keadaan sekelilingnya..

Dia boleh bercakap membodek semahu mungkin kerana mungkin itu sikapnya seorang pondan.Walaupun saya membenci seorang pembodek yang diibaratkan seperti anjing yang menjelir-jelirkan lidah dalam Al-Quran,tidak mengapa.Saya doakan moga bukan dia anjing itu dan agar suatu hari,moga di akan sedar kepincangan akhlak ini..

Cuma...

Apa yang menyebabkan saya marah dan saya keluar terus dari majlis ucapannya adalah pada kata-katanya yang terakhir.

Jelas terakam dalam benak memori ini..

"Saya rasa undang-undang potong tangan,zina ni dah tak relevan dah.4 orang saksi dah tak cukup relevan dah.Kan kita dah ada 'surveillance system' yang cukup baik!!!"

Panas membara hati ini,walaupun di luar dewan,udara cukup dingin dan nyaman.

Saya menolak kerusi dan melangkah terus keluar.

Dia menghina agama sendiri.Saya bengang dan tidak boleh menerimanya..

"Lantakla siapa di hadapan,asalkan aku keluar!!"monolog sendirian dalam kepanasan membara..



Menurut apa yang saya fahami,dia seakan-akan mempertikaikan hukum Allah,Tuhan yang menciptakan dia.

Saya kurang mengerti kerana dia juga seorang Muslim seperti saya.Saya boleh mengerti jika dikatakan 'surveillance system' itu boleh mempertingkatkan ketepatan hukuman yang sedia ada.

Saya menerima.

Ucapannya bagi saya adalah ucapan 'rosak' akidah sama persis dengan Rasul Melayu.

Apa bezanya.Kahar Ahmad mengaku sebagai Rasul,dia pula mengaku punya hukum lebih baik dari hukum Tuhan..

Moga dia sedar kembali,dan moga telunjuknya yang bersyahadah 5x setiap hari minimum itu,akan mengenali apa erti pengucapannya tempoh hari.Semoga Allah memberinya petunjuk!!



Tamat 2 Kes...



Selepas kes kedua berlaku,saya berkongsi pendapat dengan seorang sahabat juga.Dia ada benarnya dan saya juga tidak semestinya salah.

"Mungkin dia tadi bercakap atas dasar kemahuannya pada agama tetapi sedikit jahil dalam ilmunya"

"Atas kita,untuk membetulkan kesalahannya,menegur dan berlapang dada!"

Sedikit pandangan peribadi seorang sahabat menenangkan gelodak rasa amarah dalam jiwa..

Sahabat tadi ada benarnya.Cuma bagi saya,tindakan saya juga tidak salah kerana Tuhan Yang Maha Esa juga menyuruh sesiapa yang berada dalam perbicaraan mempermainkan ayat-ayat Allah agar keluar dari medan itu.Saya lupa ayatnya...

Kesimpulannya,marah itu perlu bertempat.

Kawallah perasaan marah kerana bak kata Rasulullah:

"Bukanlah hebat seseorang itu dengan kekuatan fizikal,tetapi hebat itu adalah keupayaan seseorang menguasai dirinya ketika MARAH"

Kerana marah itulah kita bangkit mempertahankan agama..

Kerana marahlah kita mengejar pencuri yang merompak harta benda kita..

Marahlah kerana Cinta!!


2 ulasan:

Dr Amad berkata...

Hukamak ada berkata... " Jika diam,insan lain tak tahu...kita cakap,conferm bodoh"

Kekadang diam itu lebih baik, terlebih baik jika yang bercakap itu jahil murakkab. Selamat dari cercaan orang,selamat aqidah dihadapan Allah!

nur_aishah berkata...

salam dari tanah air,

Sungguh tragis hari raya tahun ni di perantauan.Perasaan marah itu mmg lumrah..tahniah kerana dapat bersabar.

apapun, semoga menemui kejayaan dunia akhirat.wslm